Orchid
Mina två amaryllislökar, har blivit jättelånga... ena har blommat, den andra är har knopparna inte öppnat sig än på. Kan jag klippa av den som blomman inte öppnat sig på än, och lägga den i en vas?
Plus, ena av lökarna är jättemjuk och ser inte riktigt frisk ut (Det e den som har fått knoppar, men inte öppnat sig än) men jag har skött båda lökarna likadant, inte gett dem för mkt vatten. Någon som vet varför den har blivit så mjuk?
Orchid
Snälla, snälla någon svara...
Ina
Hej Orchid! Sökning på amaryllis gjord här på sidan!

Många gånger när det inte dyker upp svar på en fråga kan det bero på att det redan finns mängder med info här på forumet! Om du har frågor kan det ibland vara en bra idé att använda sökfunktionen.. smile.gif
Orchid
Hej Ina!

Tack för ditt svar. Jo jag förstår att det kan vara så att folk redan ställt många frågor om amaryllis... och ämnet känns uttjatat. Men, det är rätt svårt att kolla igenom allt som skrivits för att se om ens egen fråga blivit ställd. Har kollat igenom en del, men hittar inget svar på det jag söker.

Nämligen, om jag kan klippa av amaryllisen när två blommor har blommat men två är knoppar, och ställa den i en vas..

Men, jag är envis jag hittar nog mitt svar till slut =) Om inte annat.. så får jag väl klippa o se vad som händer.. bara synd på dessa fina blommor.
Ina
Ja, har du inte hittat info och ingen vet så.. då är det väl bara att vara pionjär och klippa! smile.gif Jag vet inte vad som händer om du gör det så jag har alltså inte heller något svar på din fråga...

Angående den mjuka löken... vet inte det heller, men det kanske finns "måndagsexemplar" även bland amaryllislökar...
LillaTiger
Man kan använda amaryllisen som snittblomma, det gjorde vi på blomsterbinderiet i skolan åtminstonde. =) Så det skadar nog inte att klippa. Men det ska vara kallt vatten i vasen isåfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon