Mina tv amaryllislkar, har blivit jttelnga... ena har blommat, den andra r har knopparna inte ppnat sig n p. Kan jag klippa av den som blomman inte ppnat sig p n, och lgga den i en vas?
Plus, ena av lkarna r jttemjuk och ser inte riktigt frisk ut (Det e den som har ftt knoppar, men inte ppnat sig n) men jag har sktt bda lkarna likadant, inte gett dem fr mkt vatten. Ngon som vet varfr den har blivit s mjuk?
Snlla, snlla ngon svara...
Hej Orchid!
Skning p amaryllis gjord hr p sidan!
Mnga gnger nr det inte dyker upp svar p en frga kan det bero p att det redan finns mngder med info hr p forumet! Om du har frgor kan det ibland vara en bra id att anvnda skfunktionen..
Hej Ina!
Tack fr ditt svar. Jo jag frstr att det kan vara s att folk redan stllt mnga frgor om amaryllis... och mnet knns uttjatat. Men, det r rtt svrt att kolla igenom allt som skrivits fr att se om ens egen frga blivit stlld. Har kollat igenom en del, men hittar inget svar p det jag sker.
Nmligen, om jag kan klippa av amaryllisen nr tv blommor har blommat men tv r knoppar, och stlla den i en vas..
Men, jag r envis jag hittar nog mitt svar till slut =) Om inte annat.. s fr jag vl klippa o se vad som hnder.. bara synd p dessa fina blommor.
Ja, har du inte hittat info och ingen vet s.. d r det vl bara att vara pionjr och klippa!

Jag vet inte vad som hnder om du gr det s jag har allts inte heller ngot svar p din frga...
Angende den mjuka lken... vet inte det heller, men det kanske finns "mndagsexemplar" ven bland amaryllislkar...
LillaTiger
24-11-2004, 23:46
Man kan anvnda amaryllisen som snittblomma, det gjorde vi p blomsterbinderiet i skolan tminstonde. =) S det skadar nog inte att klippa. Men det ska vara kallt vatten i vasen isfall.