lolo
Jag har en kardemummaplanta som har varit så fin ända fram tills nu, då den börjat få prassliga, torra blad vilket tycks breda ut sig. Jag vattnar den med jämna mellanrum, en gång i veckan. En dusch får den också ibland, men inte så ofta då den står ganska svalt, 18 grader. Den står alldeles intill ett sydväxtfönster med skapligt med ljus. Ska kardemummaplantan ha samma skötsel som murgrönan helst vill ha, kanske? Dvs ännu svalare men fortfarande ljust och lite fukt på bladen? Tacksam för svar. mvh Ann-Louise
Christer i Falköping
Kan inte påstå att jag vet mycket om kardemumman, men har för mig att den skall vissna ned mot vintern. Men jag kan ha fel.
Christer.
jonas_w
Från blomsterlandet:

Avdelning: Grönväxt
Familj: Zingiberaceae, ingefärsväxter
Släkt: Elettaria
Art: cardamomum
Sort:
SvensktNM: Kardemumma
Ursprung: Indien, SÖ Asien
Växtplats: Ljust, skuggas lätt i söder
Vattning: Håll jorden jämnt fuktig
Näring: Svag dos vår - höst, sedan 1 gång/ månad
Övrigt: Doftar gott vid beröring. Rumstemperatur året om eller ev. något svalare vintertid. Undvik torr luft och torr jord, som ger torra bladspetsar. Blir tät, kan delas. Planteras om på våren i hög, väldränerad kruka i vanlig plantjord. OBS! Hantera rötterna varsamt.

Hoppas det kan vara till ngn hjälp

mvh Jonas
kerstin z5-6
Ljusbrist - prassliga torra blad

-för det mesta tar de sig om du klarar den fram till våren -söderfönster i z 5 nu är i stort sett lika med noll ljus -

Ju varmare -desto mer ljus behövs alltså
lolo
Hej Kerstin och alla andra! Tack för er hjälp! Jag tänker ställa tillbaka kardemumman i tvättstugan där den stod först. Där är svalare (15 grader) och söderläge och den såg ut att trivas väldigt bra där. Lite fuktigt också. Tack än en gång!
Ingrid på Västkusten
Den blir sådan varje vinter för mig - men det är OK - den överlever i alla fall :-)))
lolo
Skönt att höra, Ingrid! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Magnolia
Går det att få frukt på kardemumma när man har den som krukväxt? Det blir aldrig någon på min.
lolo
Just jag vet inte alls om det går att få frukt på den. Ska i alla fall ställa den svalare till nu. Hör av mig om jag lyckas med att få frukt på den! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon