lolo
Jag har en kardemummaplanta som har varit s fin nda fram tills nu, d den brjat f prassliga, torra blad vilket tycks breda ut sig. Jag vattnar den med jmna mellanrum, en gng i veckan. En dusch fr den ocks ibland, men inte s ofta d den str ganska svalt, 18 grader. Den str alldeles intill ett sydvxtfnster med skapligt med ljus. Ska kardemummaplantan ha samma sktsel som murgrnan helst vill ha, kanske? Dvs nnu svalare men fortfarande ljust och lite fukt p bladen? Tacksam fr svar. mvh Ann-Louise
Christer i Falkping
Kan inte pst att jag vet mycket om kardemumman, men har fr mig att den skall vissna ned mot vintern. Men jag kan ha fel.
Christer.
jonas_w
Frn blomsterlandet:

Avdelning: Grnvxt
Familj: Zingiberaceae, ingefrsvxter
Slkt: Elettaria
Art: cardamomum
Sort:
SvensktNM: Kardemumma
Ursprung: Indien, S Asien
Vxtplats: Ljust, skuggas ltt i sder
Vattning: Hll jorden jmnt fuktig
Nring: Svag dos vr - hst, sedan 1 gng/ mnad
vrigt: Doftar gott vid berring. Rumstemperatur ret om eller ev. ngot svalare vintertid. Undvik torr luft och torr jord, som ger torra bladspetsar. Blir tt, kan delas. Planteras om p vren i hg, vldrnerad kruka i vanlig plantjord. OBS! Hantera rtterna varsamt.

Hoppas det kan vara till ngn hjlp

mvh Jonas
kerstin z5-6
Ljusbrist - prassliga torra blad

-fr det mesta tar de sig om du klarar den fram till vren -sderfnster i z 5 nu r i stort sett lika med noll ljus -

Ju varmare -desto mer ljus behvs allts
lolo
Hej Kerstin och alla andra! Tack fr er hjlp! Jag tnker stlla tillbaka kardemumman i tvttstugan dr den stod frst. Dr r svalare (15 grader) och sderlge och den sg ut att trivas vldigt bra dr. Lite fuktigt ocks. Tack n en gng!
Ingrid p Vstkusten
Den blir sdan varje vinter fr mig - men det r OK - den verlever i alla fall :-)))
lolo
Sknt att hra, Ingrid! wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Magnolia
Gr det att f frukt p kardemumma nr man har den som krukvxt? Det blir aldrig ngon p min.
lolo
Just jag vet inte alls om det gr att f frukt p den. Ska i alla fall stlla den svalare till nu. Hr av mig om jag lyckas med att f frukt p den! tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon