Full version: Resinfrö
arnold.monica
Hej !
Bor i Luleå zon 5 Jag har Resinfrön ,men vet ej när dessa skall planteras ? Kan någon svaret på detta. Monica i Luleå
Åsa, mälardalen zon 2
Så dem inomhus ca 10-13v innan utplantering, Ricin planteras inte ut förren risken för frost är över.
Maggan i Piteå
Den 17/2 satte jag 4 st blötlagda ricinfrön (från fjolårets planta!) och idag har en kommit upp. Jag tror att grobarheten är låg, det blev bara en planta ifjol. Nu har jag lagt ca 15 st frön i blöt så imorgon skall dom i jorden.

Ifjol frösatte jag i mitten på april, men det var nog för sent - fast plantan hann både blomma och sätta frön (i Piteå zon 5).
anne
Hej Maggan
Du skall inte blötlägga ricin fröna, utan plantera dem tre cm ner i krukan och ställ den varmt och fuktigt. Du skall se att det blir bättre utdelning då.
Själv satte jag femton frö och fick elva plantor vad jag nu skall ha så många till. Mvh Anne
Helen i Piteå Zon 5
Jag blötlägger alltid mina ricinfrön i ett dygn, och alla brukar gro. Har plockat frön från egen sådd./Helen
Berith
Jag blir helt enkelt inte klok på hur man ska göra med fröna!!

Ska man blötlägga dom - eller ska man inte blötlägga dom??

blink.gif sleep.gif huh.gif wink.gif wacko.gif
Maggan i Piteå
Jag satte ned mina sista 5 frön utan blötläggning (i samma kruka som de tidigare blötlagda). Får nu se om det blir nåt resultat! unsure.gif
Ann-Christine
CITAT (Berith @ 22-03-2003, 13:09)
Jag blir helt enkelt inte klok på hur man ska göra med fröna!!

Ska man blötlägga dom - eller ska man inte blötlägga dom??

blink.gif sleep.gif huh.gif wink.gif wacko.gif

Gör som du vill tycker jag. Jag brukar så ricin varje år men har aldrig blötlagt dom utan dom har grott ändå.
Eva St
Har satt ett antal som jag inte blötlagt. Få se nu om de kommer annars har jag några till i reserv som jag i så fall blötlägger och sätter om inte de första behagar komma upp. Förresten hur lång tid tar det ungefär innan man kan börja hoppas på grönt.
Eva St
Berith
Nu har det icke blötlagda ricinfröet grott! smile.gif

Men av dom blötlagda syns inte ett spår. sad.gif
Eva St
Jag blötlade inte mina heller och alla mina har också grott. Sparade ju några frön så nu sätter jag dem på samma sätt.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon