Full version: vad är?
-asno-
Såg en bild på något som så ut som en guskusko men den var vit/rosa och planterad i en rabatt. Vad var det jag såg och hur härdig är den?

/Åsa
pejori
låter som om det skulle kunna vara jättebalsamin. rolleyes.gif unsure.gif
verkar som den tål en del wub.gif wub.gif
-asno-
Nej inte alls en balsamin, den så ut som en guckusko laugh.gif Balsaminen är ju stor tongue.gif Det såg verkligen ut som en orkidé.

/Åsa
LenaTuring
CITAT (asno @ 24-11-2004, 13:23)
Såg en bild på något som så ut som en guskusko men den var vit/rosa och planterad i en rabatt. Vad var det jag såg och hur härdig är den?

/Åsa

Jag köpte ett gäng lökar för ett par år sedan, bland dem fanns blommor som liknar de du beskriver. Jag lyckades tyvärr misshanda just de lökarna som satt i en kruka så det blev aldrig någon blommning.
Ska försöka komma ihåg vad de kunde tänkas heta, återkommer huh.gif
-asno-
Men jag tror inte det var en lök, fast jag har haft fel förr laugh.gif Tror verkligen det var någon slags orkidé.

/Åsa
Betty
Kanske en Trädgårdsorkidé...? Bilder och Nätet smile.gif
-asno-
Javisst, och inte längre bort än på Hannelottes hemsida laugh.gif Och som jag letat blink.gif Vi har gott om guckusko där jag odlar, kanske skulle någon annan form oxå trivas, nu ska jag söka försäljning. Tack!

/Åsa
kerstin z5-6
Växten du sett heter nog Cypripedium reginae , en guckusko -i princip omöjlig att så ... besvärlig i alla fall -hittar du ett exemplar under 400 -450kr -meddela mej
De vill ha lite speciella förhållanden men är fullt härdiga.
Däremot är de dyra och rätt svåra att få tag på , hos mej saknas den fortfarande
Larz D Spezialplant brukar ha men den finns inte på hans växtlista nu i alla fall ...

Flower beauty har -här är pris ex

Cypripedium formosanum - 1 st
Pris: 550 kr
Cypripedium macranthon - 1 st
Pris: 940 kr -gillar kalk
Cypripedium reginae - 1 st
Pris: 890 kr -gillar surt

Flower beauty-cypr

Så som sagt hittar du nån med bra pris .. meddela -har jagat en läääänge tongue.gif tongue.gif
-asno-
Nä inte var väl det vad jag ville höra sad.gif Fast vi har inte långt till Larz D.
Man kan väl säga att önskan kröp lite längre ner på min lista laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Evin
Jag har en länk till en kille som har sysslat med orkidéer ett bra tag.
Nu när jag har trädgård verkar det farligt att gå in där....det blir nog en del trädgårdsorkidéer, när jag har fått bukt på trädgårdsplätten..

http://www.neovita.com/orkideer/

Just nu var butiken stängd men han skulle återkomma.

/E
Viveka
Kerstin; Botan i Göteborg hade Cyprepedium reginae i somras för 300:-, men det var förstås små plantor.

De har ett vegetativt förökningsprogram för orkidéer, jag har köpt flera sorter där, ett par har klarat sig och t.o.m. börjat spridas, andra försvann spårlöst efter första året. Tyvärr har de inte nattviol på programmet, det är annars min favorit bland svenska orkidéer. Jag skulle också gärna vilja ha tag i en vanlig Cyprepedium calceolus, men Botan verkar inte 'tillverka' dem heller.
Alpiner i Halmstad
Viveka.
Om ett halvår blommar de igen.
För 7 år sedan köpte vi vårt torp, då hittade vi en blommande planta på vår torräng.
Vi har slåttrat ängen i augusti varje år. I år blommade 50 plantor. Det blir spännande att räkna dem till nästa midsommar.

Under september månad lyfte vi upp och delade en rugge med Epipactis gigantea. Det blev 21 krukor med 4-6 bryt i varje kruka. Vi har själva planterat tillbaks vad vi vill ha.
De övriga plantorna bör kunna trivas i olika landsändar.
Vi byter gärna med andra spännade växter.
M.v.h. Bernt
Sollan
Bernt, är det nattvioler på bilden? Är det i så fall den doftande eller den grön/vita utan doft?
Alpiner i Halmstad
Grönvit nattviol, ja.
Ängen ligger tre meter utanför sovrumsfönstret.
M.v.h. Bernt
Mia, zon 3
Jag får för mig att det finns något som heter Jungfrusko - kan det kanske vara samma som ovannämnda Cypripedium?
Alpiner i Halmstad
Pleione arter och hybrider kallas jungfrusko.
Det finns några arter som klarar vintern i Södra Sverige om man skyddar mot fukt. De flesta sorterna odlar vi i krukor, som vi förvarar i en sval källare under vintern. Under mars och framöver tar vi fram krukor. Plantorna blommar då efter några veckor.

M.v.h. Bernt
Evin
Jag läste att man kunde förvara pleione i kylskåpet i svalen, så där ligger mina pyttebulber och myser.

/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon