Kpte en lilja i kruka p IKEA fr en vecka sen. Den r helt underbart vacker! Massor med blommor som luktar underbart! Min frga r vad jag ska gra nr den har blommat ver. Ska jag bara ta bort de verblommade blommorna? Kommer det nya tro?
Urskta en kanske obildad frga, men jag kan inte s mycket n..
sa, mlardalen zon 2
24-11-2004, 16:41
Har du mjlighet att fota liljan?
Det r ju lite olika fr olika liljor och det finns ju ven nrslktade vxter som liknar liljor.
Mnga lkvxter brukar dock ha en livscykel liknande detta: Vxten blommar - efter blomning r det blad och d vattnar och gdslar man fr att bygga upp ett nringslager - sedan brukar allt vissna ner och nringen i bladen gr till lken - sedan brukar det behvas vissa klimatfaktorer fr att blomman ska komma upp ur lken en del behver kyla andra behver inte kyla (ofta beror det p vart i vrlden vxten kommer ifrn). Fr det mesta nr det gller lkvxter s har de en blomning sedan r det inte s mycket nring kvar att de orkar blomma p direkten efter att de gamla blommorna vissnat.
cic
24-11-2004, 16:46
Ska slpa hit min syster imorgon. Hon kan fota den med sin telefon/kamera. terkommer.
Tack p frhand!
cic
07-12-2004, 21:39
Lovade ju att plta blomman. Men det r ingen id lngre. Den har nmligen dtt. Tappat vartenda blad. Troligen var det fr varmt fr den stackaren inne i mitt kksfnster. Men tack sa fr din vilja att hjlpa mig.
kerstin z5-6
07-12-2004, 22:24
Stopp!!! Kasta inte ! lt den ligga kvar i krukan stll svalt o ytterst lite vatten , den kommer nog igen i vr, om du tar fram den i apil , ger vatten nr den skjutit grnt - och du kan skert plantera ut den sen ..
cic
09-12-2004, 19:43
Det r dessvrre frsent.. Tror jag.. Den ligger p komposten nu. Attans att jag inte tnkte p det!!