Full version: Violer.
Limeblossom
Hej!

Har funderat på att plantera lite violer men vet inte riktigt hur dom fungerar smile.gif Blommar dom hela sommaren eller mest på vårkanten/försommaren? Visst finns det riktigt lila violer? Hur beter dom sig här hos mig i Falun/dalarna? Ge mig lite informnation den som kan,tack! / Limeblossom
Fenja
Här kan du läsa om olika violer. Kolla också utbudet hos fröfirmorna, där står det även om blomningstider.
Mvh
Fenja
torvan
Jag drog upp massor av hornvioler som började bliomma redan första året och skulle så göra hela sommaren. Tyvärr gillade rådjuren dom så det blev en kort säsong. mad.gif Har du inga odjur så är dom tacksamma och söta. rolleyes.gif torvan
Åsa, mälardalen zon 2
Violer kan ju vara fina även utan blommor.

Här är bild på en:

Passar på att ställa en fråga.

Denna viol har pytte pyttesmå oansenliga blommor som blommar under bladen sedan kommer det större och tydligt viollika frökapslar som också finns under bladen så man ser just inga blommor alls på denna viol. Denna viol verkar vara flerårig + den sprider sig.

Är det någon som känner till vad det är för viol? Jag köpte den i Warsawa i botaniska trädgården och det stod inget namn på den och jag förstår inte polska så det var ganska svårt att kommunicera med någon där.

Vill man ha en tacksam blommande viol så fungerar Black Jack utmärkt den kommer upp varje år i rabatten trots att det inte stod att den skulle vara flerårig men den sköter sig nog en del med frön, det är nog 10år sedan jag sådde några plantor av denna sorten men de fortsätter existera i rabatten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon