Full version: Trädgårdspraktik
stelline
Hej! Jag undrar om det finns någon i detta forum som har erfarenhet av praktik inom trädgårdsbranschen? Jag planerar att söka en trädgårdsutbildning, men behöver först genomgå en praktik på 3-4 månader. Har sökt lite på nätet och har hittat en del alternativ, men känner att jag skulle vilja ha ett lite större utbud. Så, nu undrar jag om någon kan delge mig några bra tips gällande detta? Vore mycket tacksam!

MVH Stella Bondeson
stellas@home.se
Fenja
Hej och välkommen hit! Kontakta några större handelsträdgårdar så får du en bred praktik.
Mvh
Fenja
LillaTiger
Jag läste trädgård på gymnasiet och hade praktik på lite olika ställen. Måste du vara på ett ställe, eller räknas den totala tiden? Isåfall tycker jag att du ska prova på både gardencenter och en park/kyrkogård eller liknande. Då får du del av det mesta. =)
I affären har du ju möjlighet att prova på blomsterbinderi också, det kan va ganska kul. =) Och där är det mycket växtkunskap som är bra att ha. Man lär sig mycket med namn och sånt i en affär.
I parken får du ju hålla på med skötsel, allt från gräsklippning till plantering och kanske till och med beskärning.

Som praktikant ska man ju ha förmånen att få prova på det man vill göra.

Vad hade du tänkt för utbildning? Själv funderar jag på Hortonom. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt vart du bor men finns det någon parkförvaltning där du bor kan du ju höra med dem de börjar ju ofta skicka ut ansökningar om säsongsanställda om bara några månader. (det jag upplevde man sysslade mest med som säsongsanställd i en parkförvaltning(enköping) var: plantering, ogräsrensning, vattning, soptömning + plocka skräp i parkerna. Gräsklippning och liknande sköttes av speciell personal som enbart sysslade med det och som tog hand om maskinerna på rätt sätt.)

(kan tillägga angående tidigare inlägg att blomsterbinderi INTE brukar ingå i trädgårdsutbildningar, blomsterbinderi hör till floristyrket. Tyvärr är det en del som tror att blomsterbinderi hör till trädgård och som sen hoppar av trädgårdsutbildningen när de förstått att blomsterbinderi inte ingår)

Kan även tillägga att alla trädgårdsutbildningar inte kräver praktik. När det gäller trädgård grund gymnasie eller komvux så brukar man inte behöva några förkunskaper eller praktik inom trädgård.
LillaTiger
Så sant Åsa, blomsterbinderiet var en extrakurs som man fick välja till. Men det är roligt att variera sig lite så att man får prova på många olika saker. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon