Full version: "Snömask"
zaaritha
Vad är de s k snömaskarna larver av för insekter?
*Felix matte*
Det här fann jag när jag sökte efter Snömask på Google.
zaaritha
Gav ju ej så mycket!
Har letat i insektsboken o hittade (kom på att jag ju har"Småkryp")
"snömask, larv av flugbagge".
KURT
Jag kommer inte heller ihåg vad det är för insekter (det kan säkert vara flera), men jag minns att de beskrivs i Jan Danielsons serie böcker, "Våren i markerna", "Sommaren i markerna", "Hösten i markerna" och "vintern i markerna". Jag är ganska säker på att just larver på snön beskrivs i "våren i markerna". Alla fyra böckerna är ju förövrigt mycket läsvärda, finns inte längre kvar på förlaget.
Gossen Ruda
Känner inte till exakt vilken insekt det egentligen rör sig om, jag kan kolla när jag inte är på jobbet som jag är nu. Flugbaggar är dock en skalbagge, familjen Cantharidae. Det rör sig förmodligen om insektslarver som drivs upp på snön pga smältvatten.
nilla
CITAT (Felix matte @ 25-11-2004, 22:46)

Google är ju för kul ibland!
" Menade du: smask "
Vad kan väl det vara? smile.gif

Har för mej att det var en diskussion om det här i våras eller förra vintern, kan tyvärr inte hitta tråden men nån som var inblandad då kanske minns?

Gunilla
*Felix matte*
CITAT (nilla @ 26-11-2004, 16:24)
CITAT (Felix matte @ 25-11-2004, 22:46)

Google är ju för kul ibland!
" Menade du: smask "
Vad kan väl det vara? smile.gif

Har för mej att det var en diskussion om det här i våras eller förra vintern, kan tyvärr inte hitta tråden men nån som var inblandad då kanske minns?

Gunilla

Javisst är Google kul ibland laugh.gif
Nu hittade jag iaf något som kanske förklarar vad det är för maskar/ larver i snön.
Läs här. smile.gif
zaaritha
Ja--där har vi det!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon