|
netaave
26-11-2004, 13:05
Just nu svämmar affärerna över av växter de försöker kränga som julblommor, vilken är din favorit?
Fialotta
26-11-2004, 13:13
Va kul...ser att vi är fler som gillar azalean... frossar med den i alla dess färger...ska folk köpa en blomma till mig på julen, så säger jag rakt ut "azalea" absolut ingen julstjärna...min omgivning vet de nu
amaryllis tycker jag är vackrast
hyacinten - för doften! men amaryllisen får också en röst (om man nu kunnat ge två röster alltså)
Jag röstade på amaryllis, jag tycker den är vackrast. Om jag hade fått välja två så hade det blivit hyacint med, den doftar så jul...
netaave
26-11-2004, 15:01
Amaryllis, hyacint, iskonvalj och julstjärna, i den ordningen.
Fialotta
26-11-2004, 15:13
Hoppsan...hyasinten har gått om...såklart jag gillar både den o amaryllisen
Hyacint,Amaryllis,Azalea,Cyclamen .Tarzetter har jag i år,köpte tre stora lökar,de har knopp nu.Har inte köpt hyacintor än,men de är ett måste.Inga julstjärnor.
Hyacint ...för är det något som luktar jul för mig så är det hyacintens intensiva doft Annars ger jag själv gärna bort julrosen för sin otroliga skönhet Ha en lugn och skön helg allesammans passa på och njut nu innan jul, årets mysigaste tid själv kommer jag att jobba dygnet runt hela julhelgen (det är lååångt dit) *H
Kattgräs
26-11-2004, 19:30
Lätt! Amaryllis! Fast jag brukar inte klara av omblomningen. En fick jag att blomma visserligen, men det var i februari. Å andra sidan var den inte röd, så det gjorde inte så mycket. Nu står lökarna i garaget. Fortfarande. Jag har gett upp. Men det blir nog fint i februari, eller mars, när jag tagit fram dem.
zaaritha
26-11-2004, 19:41
Även jag tycker att amaryllis är en oerhört vacker växt; har fyra st på gång. Men; hyacinter--deras underbara doft!! Önskar bara att det funnes röda i affärerna---röda finn ju i Holland--men svenska butiker tycker tydligen inte att det är nå´t att satsa på?!
lisselbo
26-11-2004, 20:19
Azalean är nog en favorit med Amaryllis som god tvåa. Hyacinter är fina dom oxå, men kan inte ha såna, allergisk  . mvh Marie Har ingen aning om hur iskonvalj ser ut. Har någon en bild?
Sulawesii
26-11-2004, 20:21
Julrosen är en av de vackraste blommor jag vet! Jag har aldrig ägt någon själv, men brukar beundra mammas!
zaaritha
26-11-2004, 20:32
Iskonvalj ser ut som vanliga liljekonvaljer; i stort sett.
Christoffer
26-11-2004, 20:36
Julstjärnan är otroligt vacker! Blev förvånad att så många gillar hyacinten. Fast jag är iofs överkänslig mot dess lukt, så det kanske är därför jag inte väljer att ha den hemma.
*Felix matte*
26-11-2004, 21:17
Amaryllis är min favorit  och alla andra också... bara de inte luktar starkt.
Amaryllis! Köpte tre stjälkar idag, en hög mörkröd kruka med fat plus mattgrönt "trassel" - ni vet det där som man sätter i krukor. Det blev jättefint.
Iskonvalj och sedan julros ( har aldrig haft nån inomhus). Gillar skira blommor som man inte förväntar sig att se inomhus. Gillar ifs julstjärnor oxå, men inte de vanliga man har utan mini och träd julstjärnorna. Ska ha tre stycken ministjärnor på min toalett i jul. Och iskonvaljer i en stor glasskål (se fotoalbum på orkidee).
/E
netaave
27-11-2004, 00:39
Här är en iskonvalj http://www.lillafiskaregatanstradgardsbuti...=3&l=14&p=26149Jag brukar sätta dom tätt tätt i en låg vid skål och så med grön mossa och lite silvriga juldekorationer.
Jag röstade på julstjärnan för det finns så många olika vackra sorter och färger.  Har tänkt att börja samla på såna. Har en som jag haft i flera år och varje vinter så får den mörkröda blad som är jättevackra. Det är ju egentligen ett träd eller buske så det ska bli mycket intressant att se hur stor den kan bli. Det enda jobbiga är att man måste vattna den ungefär varannan dag. I år har jag köpt två julstjärnor till så vi får väl se om de är lika härdiga. Den ena var en ny sort med vinröda blad och den andra hade spräckliga blad.
Kattgräs
27-11-2004, 19:31
CITAT (ÅsaF @ 27-11-2004, 18:05) Det är ju egentligen ett träd eller buske så det ska bli mycket intressant att se hur stor den kan bli. Den kan bli jättestor! Bara du har ett ljust fönster och inte glömmer vattna, som sagt. Jag har sett en inomhus (i Sverige) som var drygt en meter hög och en och en halv - två meter bred.
GoSatta
27-11-2004, 19:34
klart man gillar amaryllis men hyasinten är mest jullik för mig. Har alltid fått en grupp av min mamma och min moromor när hon levde så det är den klassiska julblomman för mig, ochså den enda ja själv kommer köpa iår.
CITAT (Kattgräs @ 27-11-2004, 19:31) CITAT (ÅsaF @ 27-11-2004, 18:05) Det är ju egentligen ett träd eller buske så det ska bli mycket intressant att se hur stor den kan bli. Den kan bli jättestor! Bara du har ett ljust fönster och inte glömmer vattna, som sagt. Jag har sett en inomhus (i Sverige) som var drygt en meter hög och en och en halv - två meter bred.  Haha. Jag får helt klart bygga ut och skaffa större fönster och definitivt större kruka. Min är väl ca 60 cm hög än så länge och 50 cm bred så den har en bit kvar då.
birgitek
27-11-2004, 20:16
Hyacinten är min favorit, men den skall vara vit. Har planterat 7 st i stort tennfat med mossa runt lökarna. Bara SÅÅÅÅ vackert och så tycker jag om doften också. Birgit Ek
Hannele
27-11-2004, 21:40
Tazett luktar bedrövligt! Jag har försökt.
Älskar hyacinter. Såg en röd variant förra veckan när jag handlade mina första julblommor. Har jag aldrig sett tidigare. Men den såg inte så lockande ut, det var en så ovan färg på en hyacint.
Hannele
28-11-2004, 00:00
Röd Kalanchoe också fin på julbordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|