Full version: Kattproblem
Filleville
Har en stor koppargryta i mitt vardagsrum med en samplantering i. Jag har också en katt som nattetid roar sig med att gräva i denna gryta och skvätta jord på dom mest dumma ställen.

Fick rådet att strö peppar på jorden vilket jag först provade utan resultat sedan plantera "marktäckare" i grytan vilket jag också gjorde. Men det blev en liten gnutta barmark i grytan och där har det lilla livet roat sig i natt. Var ner i blomsterhandeln i dag och bad om råd men det gav inget.

Är det någon som haft likande problem och kommit med en bra lösning?
zaaritha
Vitlök!
Om det ej funkar--spruta vatten ur växtduschflaska!
Svårt--förstås--om du ej kan vakta!!!
Finns ju s k "Fy-spray" också--men den reagerar inte våra nio katter på.
Filleville
Dum fråga.... men vad gör jag med vitlöken?

Eftersom dådet oftast sker på natten så är jag inte så sugen på att vakta. Har faktiskt också provat Fy-spray som jag köpt "till" en hund men det fungerade varken på hunden eller katten.
Har inget riktigt bra annat ställe att ställa grytan på. Jag kan förstås plocka ur den och plantera växterna i egna krukor men det är kanske sista lösningen om man inte vill leva med jord i vardagsrummet.
zaaritha
Man ska ej behöva ge upp katt/människa--men ibland bestämmer de--
katterna!!
Vitlöken tar man klyftor o placerar i soffor, fåtöljer o på ställen
där de små "marodörerna" härjar!
Jobbigt--men KAN faktiskt hjälpa!!
pejori
jag har haft samma problem sad.gif sad.gif
jag tog lerkrukor som jag gjorde sönder och lade alla skärvorna över jorden.... inga katter mer i krukorna när dom inte kan krafsa wub.gif wub.gif
om jag vill känna på jorden lyfter jag bara på nån skärva rolleyes.gif
Fialotta
Stänk lite vitpeppar i jorden ...katter
gillar inte doften...ett tips bara smile.gif
ejjan
Våra katter avskyr citusdoft! Det värsta de vet är när man skalar clementiner, de rynkar ihop hela ansiktet och springer och gömmer sig! Har dock aldrig testat det i uppfostrande syfte (de är ju alltid snälla...) wink.gif
Fialotta
CITAT (ejjan @ 27-11-2004, 10:53)
Våra katter avskyr citusdoft! Det värsta de vet är när man skalar clementiner, de rynkar ihop hela ansiktet och springer och gömmer sig! Har dock aldrig testat det i uppfostrande syfte (de är ju alltid snälla...) wink.gif

Det gjorde vår förra katt...sprang lång
väg när man skalade apelsin smile.gif
Fenja
Krukskärvor eller lite större stenar brukar jag lägga i...
Mvh
Fenja
Inga från Närke
Fyspray hjälpte oss men det finns också ett slags pellets i blomsteraffärerna tror det heter Kattväck men är inte säker.
Det fungerade utomhus hos oss på altanen i rabatten. Kolla efter det. /Inga
Snöflinga
Rivet citronskal tror jag, det hjälper i rabatten åtminstone. Kanske värt att pröva ?
andersen
Stick ner blompinnar i krukan då har katten ingenstans att sätta tassarna biggrin.gif
Filleville
Tack!!
ni som svarat och kommit med tips och råd kring mitt katt och grytproblem.
Ska börja med att inköpa lite snygga större stenar i affären. Kan bli snyggt i grytan och förhoppningsvis hjälper det mot den grävande katten. rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
I våras fick jag tipset att lägga apelsinskal i mina såytor där katterna brukade gräva, men det hjälpte inte. Nu i höst har jag gjort en ny såyta som också blev helt uppgrävd - ända tills jag lade hönsnät över som effektivt hindrar katterna från att gräva.

Olle
Sylvia
Ja, olika citrusskal brukar hjälpa. Men ser det fult ut med skal i krukan så kan man ju ta hela, vackra citrusfrukter, citroner, clementiner, apelsiner, kumquats, som man "förvarar" just där och byter ut allteftersom man använder dom, så dom inte blir gamla.

Annars ska man ju se till att katten har en ren låda med kattsand att krafsa i. Om katten inte gillar den sand som finns i lådan, kan den försöka krafsa på andra ställen som i din gryta. Så pröva också att byta sand mot en annan sort. Själv har jag en sort som heter Everclean, det finns en sort som t o m doftar friskt o gott, den blågröna förpackningen! Katterna krafsar nöjda i den sanden och växterna får vara i fred!
Malvia
Våra utekatter gillade mina nyanlagda rabatter, så på jorden mellan växterna lade jag nät. Lite finmaskit nät ( hade över från kaninburbygge)som man kan klippa till lämplig storlek o form. Några stenar på för att hålla dem på plats. Då blev det inte så lätt att gräva.
Viveka
Kycklingnät över jorden fungerade bra när mina kattungar försökte använda min stora benjaminfikus som kattlåda.
Björkhagen
Vi använder oss av vanliga musfällor till både hund och katt. Tassarna är så pass stora att de glider av när fällan smäller. De provar kanske två gånger och sedan räcker det att man lägger fram en oladdad fälla. De rör den inte.
Har dock hört om en hund som tog fällan (som var laddad med ost) i munnen och kastade upp den i luften. Fällan smällde och hunden kunde äta upp osten. Vår hund är inte riktigt så smart...laugh.gif

Det låter kanske inte snällt, men ingen av våra djur har farit illa.
Mamma, som är ganska rädd för möss, skulle vattna blommorna hos oss när vi var på resa. Jag hade glömt att plocka bort 5 av fällorna på soffans ryggstöd (hunden gillade att ställa sig upp mot den för att se ut) och hon blev ganska skakis innan hon kom på att jag berättat att vi använder dem för hunden och katten...
Snöflinga
Tycker nog att det låter något grymt, en kattass är ju ganska liten sad.gif
Fick själv ett rått fälle-nedslag, när jag gillrade den klantigt och det gjorde rejält ont wub.gif

Men det där med nät lät ju väldigt bra, tänk vad man får lära sig mycket här tongue.gif
Lena N
En gång för många år sedan hade jag en glasburk med hjorthornssalt stående på bordet. Plötsligt såg jag hur katten smög upp mot glasburken. Han stack ner nosen och luktade. ohmy.gif Jag har aldrig sett en katt fara iväg med sådan raketfart varken förr eller senare.

Efter det räckte det med en tom glasburk på bordet för att katten inte skulle gå i närheten. Jag har inte försökt knepet på någon katt sedan dess, har nöjt mig med sprayflaska. Det var lite väl grymt - men mycket effektivt. huh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon