Jag misstänker att jag också har det i mitt äppleträd. Och då kan man lägga till skorv och grentorka på det. Jag undrar om man skall fortsätta att satsa på ett sånt träd. Kan man plantera ett nytt på samma ställe om man byter en del av jorden. Räcker det? Jättetacksam för svar på detta eländes, elände.
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2003, 09:59
Om det är mycket sjukdom i trädet kan det vara bra att ta bort trädet och plantera en ny sort som är mera motståndskraftig mot sjukdomar.
Är det ett gammalt träd som stått länge på platsen försök att byta ut en hel del jord, har du grönsakssland, potatisland el liknande så går det bra att ta jord därifrån + från komposten ifall du har en. Plantera trädet gärna på en kulle så att det kommer upp en bit ovanför markytan, då får man bättre dränering och man förebygger till viss del problem med kräfta i framtiden.
Tack för tipset, Åsa. Det får väl bli ett nytt träd. Synd bara med tanke på att det var ett väldigt gott äpple, som jag aldrig fick sortbestämt eller vad det heter. Men kan man bara välja vilken sort som helst? Med tanke på pollineringen. En sort pollinerar en annan sort o.s.v. Det är ju i ett koloniområde man är i, så där finns ju en hel del olika sorter. Jag funderar lite på Alice eller Aroma....Ja vi får se. Jag får ut plantskolorna och flukta. E-certifierat skall det i alla fall vara.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2003, 22:19
När det gäller äppelträd i ett ganska tättbefolkat område som Malmötrakten så borde du inte behöva oroa dig för pollineringen, äppelträdet har pollen som lever ganska länge efter att det lämnat blomman + insekterna kan flyga långt. Och i ett koloniområde borde det finnas gott om pollinatörer en sort kan ofta pollinera ganska många andra sorter.
Problem med pollinering får man oftast bara om man bor lite avsides och inte har så många grannar med äppelträd eller om man bor på gränsen för vart äppelträd är härdiga vilket ofta innebär att det inte finns så många sorter man kan odla.
Sorter som är ganska mottagliga för skorv är: Alice, Cox´s orange, Lobo, Mutsu, Signe Tillisch, Summerred.
Sorter som är motståndskraftiga mot skorv är: Aroma, Filippa, Katja, Mio, Sylvia, Discovery
Så väljer du mellan Alice och Aroma välj helst Aroma som är mera motståndskraftig ifall det finns gott om skorv i området.
Här är länk till Ebe-plants äppelsortiment de har skrivit bra beskrivningar + de har ibland satt ut om växten lätt drabbas av ex. skorv + det står vilka som kan pollinera.
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm
e_sedell
28-02-2003, 22:58
vad är kräfta igentligen?
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2003, 09:02
Kräfta (Nectria galligena) är en svampsjukdom.
e_sedell
01-03-2003, 11:12
okej!
Jag har hört att växter kan få någon form av canser stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2003, 11:37
Det beror på vad man menar med cancer, bakterier och svampangrepp kan göra så att växten får en abnorm celldelning.
Ex. häxkvast i björk orsakas av en svamp som gör att det blir abnorm celldelning, vilket ger skatbolika utväxter.

Knippebakterios hos pelargon visar sig ofta genom blomkålslika utväxter på stammen nära jordytan, bakterien har då gjort så att plantan får en abnorm celldelning.
e_sedell
01-03-2003, 11:44
Jag menar inte så, utan cancer ordagrannt. D.v.s. en enda cell som blir jättestor. (kolla in värdsrekordet på cancer tumör hoss mäniska, 1,2 i diameter)
Det där på björken är ju coolt! Det kan väll bli likadant på tall va?
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2003, 11:56
En cancertumör består väl inte utav en enda cell utan de uppkommer av att det uppstår ett fel i arvsmassan hos en enskild normal cell. Denna felprogrammerade cell delar sig sedan och med tiden ökar antalet cancerceller och en tumör bildas.
Har aldrig hört att tall ska kunna drabbas av häxkvastar.
e_sedell
01-03-2003, 12:17
Jag har fått lära mig att det är en cell som inte slutar och växa.
Kan tallen få något som blir liknande då?
Eller vad uppkommer de där stora bollarna i toppen av?
Finns ju även mindre som brukar finnas i grenarna...
Cancer startar som en mutation i en cell, som sedan delar sig och inte slutar dela sig trots att den når kontakta med andra celler. Bakterier och svampar kan bilda tillväxt hormoner som får växtens celler att dela sig (man ser ju samma sak när endel insekter orskar sk galler på blad). Men det är alltså INTE en enda cell som börjar växa och dela sig, utan det är många celler som stimuleras att dela sig, den extra tillväxten ger näring åt parasiten
e_sedell
01-03-2003, 17:40
okej
Tack än en gång, Åsa för dina tips. Den sidan du tipsade om var ju kanonbra.där står ju allt. Nu får det snart bli vår så den här förbenade tjälen släpper.Man blev ju sugen på att börja gräva upp det "möget" jag har till träd.
Jörgen - Jag har varit hos alltför många trädägare som med sorg tagit bort sitt gamla fruktträd och sedan planterat ett nytt som bara ett par år efteråt fick samma angrepp.... därav dessa lite trista råd!
Vill man minska smittorisken maximalt tar man bort kräftsjuka träd under torraste perioden i JAS, juli, augusti, september då andra träd har som bäst förmåga att inte få angrepp av de sporer som då flyger omkring. Det är med fukten i luften sporerna sprider sig.
Vill man dessutom minska risken maximalt för att det nya trädet ska få svampen bör man vänta en säsong med att plantera dit det.
Resterna av det fällda kräftsjuka trädet bör fraktas bort eller brännas så snart som möjligt efter fällningen.
Det finns inga äppelsorter som är kräftresistenta, men det finns mer eller mindre mottagliga sorter och i övrigt är det planteringsställe (väldränerat och ej styv ler) och skötsel (riktig beskärning och trädhygien) som avgör om man får kräfta i sina träd eller ej. Att börja med E-plantmärkt är dessutom bra, även om de i första hand garanterar sortäkthet (och därmed härdighet) och virusrensat. Jag har dock sett få E-plantmärkta träd med kräfta så jag tror att den goda start de får gör dem starkare mot kräftsporernas angrepp också.
Jag skall göra precis som du har sagt. Jag lugnar mig till Juli för att ta bort det.
Palsternackan
14-08-2003, 14:02
Ang. kräfta och cancer...
Cancer är ju det latinska ordet för kräfta, och tidigare kallades sjukdomen också för kräfta.
Ja, det är på grund av att svampen kallas "kräfta" som man förväxlat det med cancer. I träden orsakas kräftsåren av en svamp.
Hur har det gått med trädet Jörgen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.