Full version: Mango från kärna
Dzad
Nybörjarodlaren har en fråga igen. smile.gif

Hittade ingen info om hur man sår mangoträd här på odla.nu. Hittade på internet den här korta meningen:
"Mangokärnan gror ganska lätt men först så måste du torka den över natten på ett element till exempel. Sedan sätter du den på "bredden" i ett skruv städ tills det knakar till. Bänd sedan upp höljet och plocka ut kärnan. Så sedan i så jord på varmt, ljus och relativt fuktigt ställe."

Det låter annorlunda än med avokadokärna det där. Då jag sådde min avokado här om dagen satt jag ner hela "kapseln" i jorden... Var det fel det då eller?
Och före sådd så hade jag den i vatten över natten.
Med mango står det ju att man skall torka den över natten, alltså raka motsatsen.
Christer i Falköping
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...5181855736637af
Här finns några råd på hur du kan göra.
Christer.
Avokadokärnan brukar man sätta ned till två tredjedelar i jorden, så att toppen tittar upp.
Dzad
CITAT
Jag brukar lägga kärnan i ljummet vatten tre dagar, sedan planterar jag den i en djup kruka med "ögat" uppåt.

Citat från den tidigare tråden.
Vad är "ögat" för något? Tror inte jag ser nån större skillnad på ändorna... åtminstone inte nu före jag fått allt det där luddiga som sitter fast i kärnan bort sandpapprat!
Christer i Falköping
Det är där pinnen suttit.
Christer.
Ludvig Johansson
Hej hörni

Jag lät mina mango kärnor ligga i vatten (rumstemp) några dar, sedan bände jag upp den ena med en kniv och på den andra lät jag höljet vara kvar på. De grodde båda efter några veckor. Däremot så växer de enormt långsamt (förutom i början). De är ca 15 cm höga efter 8 månader. Behöver de kraftfoder?

/Ludvig
Christer i Falköping
Mangon har pålrot, så den behöver en djup kruka så att roten kan utvecklas ordentligt. Har den det trångt, händer det inte mycket över ytan heller. En roskruka , som är smal men hög, är utmärkt.
Christer.
LillaTiger
Jag vart också sugen på att testa mango igen. rolleyes.gif De är ju så fina. Ska se om jag hittar nån roskruka som jag kan sätta den i, så kanske den får för sej att växa lite mer den här gången. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon