lynx
Tjingeling!

Hade tänkt att ha ett litet glöggpartaj för ca 10 personer innan lucia. Är det någon som kan tipsa om goda tilltugg till glöggen...?! unsure.gif rolleyes.gif

Grönmögelost på pepparkaka och ostkräm i tunnbröd har jag funderat på. Något med choklad? Å kanske nåt mer matigt... smile.gif

Snälla, hjälp mig?! tongue.gif

Varma halsningar

Lynxan
KURT
Inget tilltugg, däremot tycker jag att man kan prova glöggen kall (eller rumstempererad), visst kan det ibland vara gott med varm glögg. Men man tröttnar fort på det, men kall glögg kan fungera mycket bra som desertvin.
evelina
Kanske den här??

Apelsin och pepparkakscheesecake
8 - 10 bitar

Ingredienser:
30 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning
3 ägg
1 ½ dl socker
200 g philadelphiaost
1 msk rivet apelsinskal
2 msk färskpressad apelsinjuice

Topping
2 dl creme fraiche
½ - 1 dl florsocker

Garnering
Apelsinskalsstrimlor

Utförande: 1. Mixa eller stöt pepparkakorna och rör ned smöret.

2. Bred ut dem i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diametern.

3.Förgrädda pepparkaksskalet ca 10 minuter.

4. Rör ihop ägg och socker poröst. Vänd ned ost, apelsinskal och apelsinjuice i smeten.

5. Bred ut den i formen med pepparkaksskalet och grädda i ugnen ca 30 minuter i 175 grader. Låt sedan kakan svalna.

6. Rör ihop creme fraiche och florsocker och bred ut över den kalla kakan. Garnera med apelsinskal.

Kakan blir bara godare om den får så i kylskåpet någon dag.
evelina
Hittade det här oxå!

Arla har en glögg buffe på sin hemsida.
Lena i Torslanda
Här finns lite gott!! Gjorde saffransskruvarna i helgen - kalasgodaGott till glöggen
netaave
Prova vit kall glögg som välkomstdrink. Det hade jag i lördags och det var mycket uppskattat.
Gjorde också den här efterätten, den tycker jag ni ska prova, men den är mäktig. Receptet är egentligen för 4 men jag gjorde den i 6 kaffekoppar, ändå blev det nästan "för mycket"

2 apelsiner
½dl florsocker
1-2 msk Cointreau
250 gr mascarponeost

Skär två apelsiner i tärningar, blanda med ½ dl florsocker och likör. Varva det sen i 6 kaffekoppar med 250 gr mascarponeost. Ställ kallt.
Servera med en smulad pepparkaka på toppen.
OBS! Mycket mättsamt!
Evin
Jag brukar köra pepparkakor med plommontomatmarmelad och pesto (inte ihop) och grönmögel såklart.
Ett år gjorde jag saffransmuffins med en fyllning av kalkon och ruccola/mangold och en cremefraiche med vindruvor och philadelphia. Samma år gjorde jag även pepparkakor med en laxfyllning oxå med creme fraiche och philadelphia. Mycket goda.

Bild på det kan du hitta i albumet.
Båda recepten var med i buffetidningen från ICA förra året.
Här är länken till muffinsreceptet:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=335282 och till pepparkakorna
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=334781

PST....vilken bra sida ICA verkar ha....
wub.gif
lynx
Åååhhh!!

Vad många bra tips! Tack snälla ni! Av gästerna är två diabetiker, så jag vill servera även sockersnåla tilltugg... rolleyes.gif ...förvisso nyttigt även för oss andra!!

Jag ska försöka återkomma med rapport om hela buffén senare. tongue.gif

Lynxan
Sollan
CITAT (evelina @ 29-11-2004, 13:53)
Kanske den här??

8 - 10 bitar

Ingredienser:
30 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning
3 ägg
1 ½ dl socker
200 g philadelphiaost
1 msk rivet apelsinskal

Topping
2 dl creme fraiche
½ - 1 dl florsocker

Garnering
Apelsinskalsstrimlor

4. Rör ihop ägg och socker poröst. Vänd ned ost, apelsinskal och apelsinjuice i smeten.

5. Bred ut den i formen med pepparkaksskalet och grädda i ugnen ca 30 minuter i 175 grader. Låt sedan kakan svalna.

6. Rör ihop creme fraiche och florsocker och bred ut över den kalla kakan. Garnera med apelsinskal.

Ska det verkligen vara bara 30 gr peppisar till 100 gr smält smör? Kan det kanske vara 300 gr???? smile.gif
evelina
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 22:43)
Kanske den här??

8 - 10 bitar

Ingredienser:
30 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning
3 ägg
1 ½ dl socker
200 g philadelphiaost
1 msk rivet apelsinskal

Topping
2 dl creme fraiche
½ - 1 dl florsocker

Garnering
Apelsinskalsstrimlor

Ska det verkligen vara bara 30 gr peppisar till 100 gr smält smör? Kan det kanske vara 300 gr???? smile.gif

Ops! slant på tangenterna! såklart det ska vara 300 g. Tack! laugh.gif bra att du var uppmärksam.
elleave
Förgrädda pepparkaksskalet ca 10 minuter.

På hur många grader? unsure.gif
lavendel
Nåt som brukar vara väldigt omtyckt är:Kavla ut djupfryst smördeg..bred på finhackad ansjovis rulla ihop och skär i tunna skivor..gratinera i ugn några minuter tills dom fått fin färg!
Jag gör alltid mängder av dom... för jag vet att dom går åt..dom balanserar glöggen perfekt...så att även jag som tycker att glögg är vedervärdigt sött och äckligt kan tänka mej att ta ett glas till!
Lavendel tongue.gif
mulle
En bricka med olika grönsaksstavar och dipsåses är väl aldrig fel...
Mulle
evelina
CITAT (elleave @ 08-12-2004, 14:47)
Förgrädda pepparkaksskalet ca 10 minuter.

På hur många grader? unsure.gif

Samma grader som på punkt 5 unsure.gif

Mvh
Sollan
Kanske den här??

8 - 10 bitar

Ingredienser:
30 g pepparkakor
100 g smält smör

Fyllning
3 ägg
1 ½ dl socker
200 g philadelphiaost
1 msk rivet apelsinskal

Topping
2 dl creme fraiche
½ - 1 dl florsocker

Garnering
Apelsinskalsstrimlor

Gåtti-gått-gått!
(men det ska vara 300 gr peppisar ) sleep.gif
lynx
CITAT (lynx @ 30-11-2004, 09:12)
Jag ska försöka återkomma med rapport om hela buffén senare.  :P

Nja, vet inte om det blev så mycket till buffé... men så här blev det!!

Vi bjöd på glögg, både med och utan... (röd Blossa), pepparkakor med gräddädel, dadlar med gorgonzola, dadlar med lufttorkad skinka, gorgonzolabollar med pepparkakssmul, tunnbrödsrullar med julskinka och senapskesella, små bitar fruktkaka, chokladtryfflar samt de mer traditionella: russin, skållade mandlar och pepparkakor.

Sen "fuskade" vi lite med kaffe och te samt den goda apelsin- och pepparkakscheesecaken. Mums!

Framförallt hade vi trevligt!

Lynxan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon