Full version: Finns tomten?
netaave
Det har gjorts en mycket grundlig undersökning tillsammans med flertalet ledande forskare och vetenskapsmän runt om i världen.
Efter flera månader av hårt arbete har de härmed nöjet att presentera de vetenskapliga bevisen på att tomten inte existerar:

1.
Inga kända renar kan, vad vi har förstått, flyga - men däremot det finns faktiskt över 300.000 arter av levande organismer som ännu inte har blivit klassificerade, och bara för att de flesta av dessa organismer är insekter och andra smådjur, så behöver ju inte detta betyda att det inte kan finnas flygande renar som endast jultomten har sett...

2.
Det finns två miljarder barn (dvs, människor under 18 år) i världen - räknar vi då bort muslimska, hinduiska, judiska eller buddhistiska barn, reduceras detta till endast 15% av det totala barnantalet, som enligt Svensk Statistisk Årsbok blir 321 miljoner. I medeltal finns det ca 3,5 barn per hushåll, vilket betyder att det finns 91,8 miljoner hem. För att förenkla det hela ytterligare, så antar vi att det finns åtminstone ett snällt barn per hushåll.

Tack vare olika tidszoner och jordens rotation har jultomten 31 timmars arbetsdag. Detta förutsätter att han endast färdas åt väster, vilket verkar mest logiskt. Det blir då exakt 822,6 besök per sekund. Tolkar man detta ordagrant, kommer man till slutsatsen att på en tusendels sekund så måste jultomten parkera släden, hoppa ur, klättra ned för skorstenen, fylla sockarna med julklappar, lägga resten under julgranen, äta upp all överbliven mat (i form av vedervärdig, kall gröt), klättra upp igen genom skorstenen, sätta sig i släden och flyga till nästa hem.

Vi antar att dessa 91,8 miljoner är jämnt fördelade på jordens yta (vilket vi självklart vet är totalt fel, men som tillfredsställer avsikten med våra beräkningar), pratar vi nu om 1,26 kilometer per hushåll, detta ger en total ressträcka på 11,5 miljoner mil, om vi inte räknar med att tomten måste ner någon gång på dygnet och utföra de behov som de flesta levande organismer gör minst en gång om dagen, plus att äta och så vidare.

Då kan man med en enkel ekvation räkna ut att jultomtens släde färdas med en hastighet av drygt 1000 kilometer per sekund, det vill säga 3000 gånger ljudets hastighet. Bara för att jämföra, så kan vi nämna att det snabbaste fordonet som någonsin konstruerats, rymdsonden Odysseus, färdades med den löjliga hastigheten 44,1 kilometer per sekund. En vanlig genomsnittsren kan prestera hela 0,0067 km/s.

3.
Om vi tar hänsyn till lasten på släden, tillför man något mycket intressant till våra beräkningar. Vi kan utan att förlora allt för stor precision anta att varje barn får en medium legoask i julklapp. Detta medför då att jultomtens lilla pittoreska släde skulle ha en icke relativistisk massa på 321300 ton. Och då har vi ju inte ens räknat med jultomtens vikt, och den är ju enligt alla sägner hyfsat rejäl.

På land kan ingen konventionell ren dra mer än 135 kg. Även om man skulle tillåta tomtens renar (eftersom de ändå kan flyga) att ha en dragkraft som är tio gånger så stor, så skulle det inte räcka med nio eller tio renar - det hade behövts 214200 smäckra små renar. Dessa nämnda fakta ökar ekipagets massa till 353430 ton. Vilket är, om man jämför, cirka 50 gånger Eiffeltornets totala vikt.

4.
321000 ton julklappar, 214200 renar och en jävelstor jultomte som färdas i 1000 km i sekunden framkallar ett enormt luftmotstånd. Första paret renar kommer att absorbera en värmeenergi av 14,3 terajoule. Per sekund. Var och en. Båda kommer ögonblickligen att förvandlas till plasma och exponera renarna som återfinns bakom. På mindre än 4,26 tusendels sekund kommer hela ekipaget att förvandlas till ren strålning. Dessutom kommer de att skapa en öronbedövande ljudbang som dödar allt, som är större än ett vimmelkvalster, inom en radie på två mil.

Ingen snäll tomte direkt.

Inte nog med det - jultomtens renar kommer vid normal aeroförbränning förbruka så mycket syrgas att ett globalt lågtryck kommer att slita ur lungorna på varenda en i hela världen.

Är det snällt? Nåja, jultomten kommer inte precis att få njuta av färden. Jag skulle vilja påstå att den bitvis är ganska påfrestande.

Den centrifugalkraft som jultomten kommer att utsättas för på grund av jordens krökning är cirka 17500 G. Det vill säga, en bantad tomte på 112 kg utsätts för en kraft av 4315015 kg. Vilket är löjeväckande mycket. Med en sådan centrifughastighet skulle man t.o.m. kunna pressa juice ur ett granitblock.

Så sammanfattningsvis: Om jultomten någonsin verkligen levererat julklappar på julafton, så är han väldigt mycket död nu.
yla
klart dom finns ju
fler bevis

rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif smile.gif
Tesa
Tomten???.den ligger väl runt stugan som vanligt vad jag kan se...
netaave
CITAT (Tesa @ 29-11-2004, 14:30)
Tomten???.den ligger väl runt stugan som vanligt vad jag kan se...

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Fialotta
CITAT (oldwolfie @ 29-11-2004, 14:25)

Vilken häftig bild oldwolfie...hur hittade du dit tongue.gif
yla
thihi du vet ju maudan jag knallar gärna lite vilse i mina skogar o då hittar man tomtar o troll o annat knytt tongue.gif tongue.gif
Håkan
Nån gång på sextiotalet är jag alldeles säker på att det bodde små tomtar i en håla under Oljeberget i något som Heter Kaanan och ligger nedanför Vällingby utanför stockholm.
En vintrig dag med skidorna på såg jag med egna ögon tomtar på väg in dom stannade till och vinkade glatt, och var det en dröm så har den blivit verklighet för mig även om jag blivit äldre och borde förstå bättre, så visst finns tomtar rolleyes.gif rolleyes.gif *H
Betty
Klart att tomten finns! Jag vet en del som har flera stycken på loftet... rolleyes.gif laugh.gif
Boxer
Kom ihåg en sak bara.....Tomten är fridlyst.

Det bor inte bara älgar i skogen.

Alla med lite bildning känner till att det som är stort, brunt och bor i skogen egentligen inte är något annat än en naken, semesterfirande, blekfet, brun-utan-sol-kräms insmord tomte. Att han är insmord i brun-utan-sol beror på att tomtar inte får bli solbrända, eftersom det vore direkt förödande om tomten inte skulle vara blekfet till jul.

Man skall dock vara lycklig om man ser en individ av denna extremt utrotningshotade art. Under sommarhalvåret på 1870-talet jagades tomtar friskt i de svenska skogarna, vilket nästan utrotade dem. Som tur var för alla lättlurade barn ryckte föräldrar in och agerade tomte vid jul när tomtarnas antal var som minst. Regeringen fridlyste tomten 1886 och nu har antalet ökat, men det går långsamt. Eftersom tomtar endast är handjur går reproduktionen långsamt. Ett och annat skogstroll har fått bjuda till ibland, vilket har medfört att tomtar blivit fulare och fulare.

Tomtar, riktiga tomtar alltså, är fridlysta. Men varuhustomtar gör sig alldeles utmärkt som troféer ovanför öppna spisen.

wacko.gif
Fenja
Det är väl klart att Tomten finns, han har väl alltid funnits... wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
yla
ja där ser ni ni som tvivlar nu har vi fler som sett tomten rolleyes.gif tongue.gif
Snöflinga
Det är klart att Tomten finns !

Fast egentligen är han väldigt liten och gråklädd. Lättstött och grinig om han inte får sin gröt med rejäl smörklick i, på julafton. Han finns hela året och häckar i våran jordkällare. Kan ses smygande omkring, förutom när han vänt på luvan ity då blir han osynlig.

Har inget till övers för den kommersiella kopian, då spottas det och fräses ......... sleep.gif
Men vi gillar honom, han är som han är, vår lilla hustomte rolleyes.gif
Virgo
Det är klart att tomtar finns! Jag är själv tomte och klär ut mig till människa när det inte är jul.
Och det är nog bara min amrikanska kollega som åker i luften med sina renar och kryper ner i skorstenar.

Svenska tomtar äro små och snälla. tongue.gif
Boxer
Och som tack för att tomten kammar kaniner, mjölkar och håller i ordning, får han mat...

......EN GÅNG OM ÅRET !!!

Det är klart att han är småväxt. wink.gif
Berith
CITAT (Virgo @ 29-11-2004, 23:10)
Jag är själv tomte....

Aha! Då ska jag alltså skicka min önskelista till dej? wink.gif
*Felix matte*
Han står här utanför mitt köksfönster med lykta i hand. biggrin.gif
Spanar väl efter snälla barn. tongue.gif laugh.gif wub.gif
Virgo
CITAT (Berith @ 30-11-2004, 07:18)
CITAT (Virgo @ 29-11-2004, 23:10)
Jag är själv tomte....

Aha! Då ska jag alltså skicka min önskelista till dej? wink.gif

Visst kan du det! rolleyes.gif
Ciczi
Jag är inte en förklädd tomte, men jag har väl märkt att han bor i källaren i vårt hus. Ibland är det saker gjorda som bara en liten hustomte kan ha gjort.

Klart som korvspad att Tomten finns. Vår tomte är liten, snäll och har grå rock. Han sover brevid oljepannan. rolleyes.gif

Ciczi
Berith
CITAT (Virgo @ 30-11-2004, 23:22)
CITAT (Berith @ 30-11-2004, 07:18)

Aha! Då ska jag alltså skicka min önskelista till dej?  ;)

Visst kan du det! rolleyes.gif

blink.gif "Visst kan du det!" Hmmm.... Låter ju himla enkelt. Och så får jag det jag önskar?

I så fall önskar jag gröna fingrar och en pump till min murbruksbaljedamm. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon