Full version: Julbocken i Gävle
netaave
Hur länge får den stå i år, innan nån tänder på?

http://www.gavle.se/kamera_bocken/index.asp
Fialotta
Hoppas dom vaktar den ordentligt i år...
verkar gå lite sport i när dom tänder på...den är ju så fin smile.gif
KURT
Det blir bara intressantare för den som vill elda upp den att få göra det medan folk ser på. Å andra sidan verkar ju Gävle stad snarast vara nöjda med den uppmärksamhet man får, oavsett om den brinner eller ej.
Malvia
Bocken ska ständigt bevakas av vaktbolag kvällar och nätter.
yla
CITAT (KURT @ 29-11-2004, 14:19)
Det blir bara intressantare för den som vill elda upp den att få göra det medan folk ser på. Å andra sidan verkar ju Gävle stad snarast vara nöjda med den uppmärksamhet man får, oavsett om den brinner eller ej.

ja dom gillar väl "att komma på kartan"
laugh.gif laugh.gif
Sulawesii
Synd att den inte får stå, den är ju så fin! sad.gif
Blomstertanten
Den står kvar ! smile.gif
KURT
Webkameran verkar vara olaglig:

http://www.gd.se/Article.jsp?article=47025
Blomstertanten
Vi närkingar har också en julbock ! smile.gif
Den står på Järntorget i Örebro.
Om ingen lyckats elda upp den i natt unsure.gif
Försök gjordes i helgen

Ska undersöka om det finns någon webkamera där.
netaave
Det är väl ändå märkligt, så fort det står en julbock nånstans så ska den eldas. ohmy.gif
netaave
CITAT (KURT @ 03-12-2004, 09:56)

http://www.gd.se/Article.jsp?article=47025

Nu är bilden bara svart!
Dzad
Tror själv att de som bränner upp den är anställda av Gävle stad! tongue.gif
Bra sätt att göra staden känd och få fler turister och besökare!

nåja, ju mer de skyddar den ju större drivkraft för sådana som sysslar med sånt att bränna upp den!
Fast om de inte bränner upp den... ska man bara plocka bort den då efter julen? Kunde man inte ha en laglig traditionell julbockebränning på nyårsaftonen eller nåt sånt? smile.gif
Årets Gävlebo skulle t.ex. kunna vara den som tänder eld på den.
*Felix matte*
Här kan du se bocken. biggrin.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 11:39)

Och mycket bättre bild också, tack för den! wub.gif
zaaritha
Kunde inte undantag göras för bocken?
"Olagligt" ! Fånigt!!!
lotta_
Det är ju tradition att julbocken bränns. Vad vore Gävle utan det?? Det vore katastrof om inte bocken brändes, kanske inte första året men åren därpå.
Gunvor Nilsson

Kan det månne vara Bocken själv som anmält att webkamerorna kränker hans integritet unsure.gif

/Gunvor
*Felix matte*
CITAT (Gunvor Nilsson @ 03-12-2004, 21:09)

Kan det månne vara Bocken själv som anmält att webkamerorna kränker hans integritet unsure.gif

/Gunvor

Skulle inte förvåna mig laugh.gif
pejori
så brann den ner i natt då smile.gif smile.gif
lotta_
CITAT (pejori @ 21-12-2004, 16:58)
så brann den ner i natt då smile.gif smile.gif

....jag kan bara säga "jasså" sleep.gif
Eva i Skåne
Jaså, säger jag också och kan inte låta bli att småskratta.

Det hör ju liksom till att den ska brinna. Jag anade nästan att det var så när jag såg att länken lyfts fram.

Jag provade att klicka på webkameran för att få se liket, men den visade inget.
Gunvor Nilsson
Det är nog nån kommungubbe som tuttar på - PR modell Gävle unsure.gif

/Gunvor
Betty
Tänt var det här!!!:lol:

netaave
CITAT (Betty @ 21-12-2004, 19:30)
Tänt var det här!!!:lol:

Är det du Betty som varit framme med tändaren? tongue.gif
Betty
Inte det neta! Jag lutar som flera andra åt att det var någon PR-sugen kommungubbe... laugh.gif
Gossen Ruda
Egentligen borde det vara ganska lätt att förhindra nerbränning, våt halm brinner inte. Sprutar man vatten på den då och då får den stå kvar. Om det är det man vill.
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2004, 20:07)
Egentligen borde det vara ganska lätt att förhindra nerbränning, våt halm brinner inte. Sprutar man vatten på den då och då får den stå kvar. Om det är det man vill.

håller me dej gossen
pejori
har för mej att dom HAR besprutat den med något medel som skulle hindra den att brinna smile.gif smile.gif smile.gif
Posse
Det känns mycket egendomligt att i dessa tider när väl praktiskt taget alla kommuner brottas med svåra ekonomiska problem, skär ned och skär ned, bygga upp en halmbock i jätteformat, som sedan - som det verkar - är lovligt byte för alla pyromaner. sad.gif wacko.gif
*Felix matte*
Är det inte köpmännen i Gävle som bekostar "bockbygget"
Så var det väl iaf tidigare. unsure.gif
zaaritha
Har ej läst allt, men "julkärven" i Jönköping har också brunnit!
Jag är gammal o grinig; varför sätta eld på grejer folk jobbat hårt med,
för att glädja andra?
Posse
Ett år påträffades väl en gärningsmän? unsure.gif
pejori
ja.. har för mej att någon lurade en utlänning (amerikanare på besök) att sätta eld på den
skulle vara tradition och han tände på den smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 23:15)
ja.. har för mej att någon lurade en utlänning (amerikanare på besök) att sätta eld på den
skulle vara tradition och han tände på den smile.gif smile.gif

Han är väl den ende eldaren som åkt dit... minns att han fick dryga böter. smile.gif
Bettson
Torget i vårl lilla ort ligger bara ett par hundra meter bort. Den granen sågas ofta ned nattetid.

På¨vår tomt står en enorm ädelgran som är mycket vackrare än kommunens gran på torget. Första året vi bodde här stegade maken glatt ut och skulle sätta julgransbelysning i vår fina gran.

När jag påpekade att risken fanns att den blev nersågad i så fall så ändrade han sig genast.

Nu har vi ändrat oss och vill ha bort granen men vi litar inte riktigt på att de nattliga gransågarna vet vad de gör. Man vill ju varken ha granen på sitt eget hus eller grannens.

Så julgransbelysningen ligger kvar inne. rolleyes.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 22-12-2004, 23:19)
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 23:15)
skulle vara tradition  och han tände på den smile.gif  :)

Han är väl den ende eldaren som åkt dit... minns att han fick dryga böter. smile.gif

Google fann bl.a. artikeln Julbocken i Gävle ligger pyrt till, publicerad 2002-12-08.

CITAT
Halmbocken har fått mycket stryk genom åren och brukar inte klara sig helskinnad fram till julafton.
 Förra året brändes den ner av en amerikan som dömdes till en månads fängelse. Han dömdes även att betala 100 000 kronor i skadestånd.

Personligen tvivlar jag dock på att han - han var ju amerikan - verkligen behövde böta och avtjäna fängelsestraffet. sad.gif
Han kanske istället fick fri flygbiljett hem. unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 23-12-2004, 12:02)
Personligen tvivlar jag dock på att han - han var ju amerikan - verkligen behövde böta och avtjäna fängelsestraffet. sad.gif
Han kanske istället fick fri flygbiljett hem. unsure.gif

Javisst kan det vara så att han fick biljett hem... kanske också traktamente laugh.gif sad.gif mad.gif
ÅsaF
BRÄNN BRÄNN BRÄNN!!! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon