Min svartavinbärsbuske har fått massor med knoppar! Kommer busken att bli utan bär till sommaren eller kommer knopparna att överleva en vinter med frost och det hela? Det är likadant med en liten blåbärsbuske, full med knoppar. Vad kommer att hända med den? Är det vanligt att det blir så här. Mig har det inte hänt på de 19 åren jag haft hus.
uno
01-12-2004, 12:33
Konstigt att Du först nu, efter 19 år, ser knoppar på vinbärsbuskarna. Min uppfattning är att vinbär alltid knoppar på hösten. Den liksom syren. Du skriver att Du har haft hus i 19 år. Men kanske är det först nu som Du har vinbärsbuskar.
Maria R
01-12-2004, 15:42
Titta runt i naturen, så ser du att träd och buskar har färdiga knoppar inför nästa säsong!
Men eftersom du inte har uppmärksammat det tidigare på dina vinbärsbuskar, så tänker jag att dina vinbärsbuskar kanske har angripits av vinbärsgallkvalster; då sväller nämligen knopparna upp till runda kulor. (vilket är ganska iögonenfallande) Tyvärr leder detta till att buskarna så småningom ger mindre och mindre bär, och rekommendationen brukar vara att avlägsna buskarna.
Så ut och titta närmare på din buske för att se om det är normala knoppar eller runda knoppar (storlek som ett lingon ungefär).
Mvh, Maria R
Jordfräsen
02-12-2004, 11:09
Tack för svaren från er båda. Jag har varit ute och kollat och det ser med stor sannolikhet ut som om det är vinbärsgallkvalster. Knopparna är alldeles runda och stora som ett lingon ungefär. Det kan ju varit därför som det var glest med de svarta bären i sommras. Den stackarn kan ju ha angripits tidigare och att jag inte uppmärksammat det. Får väl ta fram spaden och börja gräva
Att jag reagerade nu, var ju att knopparna var väldigt stora. Normalt är det ju mindre knoppar så här års.
(Blåbärsbusken är alldeles ny så den vet jag knappt hur den ser ut under den kalla årstiden vad det gäller knoppar)
Mvh Jordfräsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.