Full version: plastjulgran
Maria R
hej!
i år ska jag kapitulera och mot min jultradition införskaffa en plastjulgran...
Eftersom jag inte tycker om plastjulgranar så tänker jag nu när jag har kapitulerat, samla alla mina krafter och skaffa en snygg sådan åtminstone.
Vart vänder man sig för att få tips om var man hittar en snygg plastjulgran? Jag provar här! wink.gif

Hälsningar Maria R
Malvia
När vi började fira jul hos svärmor så skippade vi den riktiga granen hemma. Svärmor hade inte plats och ork med en riktig gran. Vi skaffade en plastgran och det har vi inte ångrat nån gång. Smidigt.
Kommer inte ihåg var vi köpte den, men det finns väl på större välsorterade varuhus, Ikea, Bauhaus, Jysk etc. Ica Maxi har också.
Helen i Skåne
Efter åratal med allergier och annat så har vi köpt en plastgran. En riktigt snygg! wub.gif Tro mig, jag är hur petig som helst... tongue.gif Kolla Vellingeblomman i Skåne. Vet ju inte var du bor men de kanske kan ge dig tips på butiker i närheten. Den vi köpte är tät och fin och ser RIKTIG ut...men smakar det så kostar det...1800:- Men den har 10 års garanti! biggrin.gif
Betty
Vi gick över till plastgran för för en massa år sedan, jag beställde den från Josefssons postorder, kostade ett par hundralappar. Det är en sån som man monterar grenarna på stammen, så kan man ju sätta dem lite "naturligt" ojämnt om man vill.
Förresten, borde inte den här frågan platsat i avd. Träd & buskar...? rolleyes.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag gick också över till plastgran för många år sedan pga allergi inom släkten. Nu är den mannen död, men tycker att det är helt OK med granen nu. Inte minst med tanke på miljön.
Sommartorparn
Har också övergått till plast p.g.a. allergi i familjen. Köpte en rejält billig på ett lågprisvaruhus och blev förvånad över hur snygg den ändå var. Man bara sätter ihop den och viker ner grenarna. Möjligtvis är den för jämn i "växten" för att se riktig naturlig ut. Men å andra sidan när man hugger naturgran är det ju just en sådan gran man vill hitta. smile.gif

Hur som helst, fullt pålädd så tror jag vilken lågprisplastgran som helst ser OK ut. Det gröna skymtar man bara lite här och där.

Den absolut största fördelen upptäcker man när man ska plocka undan den: du slipper alla barr i mattan!

Enda nackdelen: den där stoltheten över att man har lyckats ha granen kvar långt in på våren är inte längre motiverad.

PS. En nackdel till: övergång till plastgran innebär att man ej kan ha levande ljus. Umgänget med granen blir annolunda, mindre koncentrerat. Å andra sidan är det ständiga lysandet snyggt det också.
Eva i Skåne
PLASTGRAN!!! Neeeej!!!!!!!!

Granen är det viktigaste med julen för mig och då ska den vara riktig. Död, säger vissa unsure.gif Okej då... men doften... och kådan man får på händerna när den ska ställas i julgransfoten laugh.gif , det hör julen till.
Tänk att sitta hopkurad i soffan och bara granen lyser upp rummet. DET är jul!!!

Tack och lov så har vi ingen granallergi i familjen.
Då måste man väl ta till det konstgjorda alternativet, men de plastgranar som säljs via postorder och på varuhus för ett par hundralappar - de är förfärliga i mina ögon.
Jag har hört talas om de granar som Helen nämner, de som ligger upp emot två tusen, att de verkligen ser äkta ut.
Kattgräs
Uhm... vår plastgran har börjat "barra"... huh.gif ...så det är kanske dags att skaffa en ny. Den var i och för sig bra, med grenar som var helt böjbara (ståltråd) så det gick att "tufsa till" lite.

Tycker plastgran har klara fördelar.
* Slipper välja ut och släpa hem en gran varje år
* Slipper undra om det blev rätt gran eller om det är en sån som höggs i början av oktober
* Går inte att glömma vattna - den ska ju inte ha något vatten
* Katten kan inte välta granen så vattnet rinner ut

Nackdelarna är att det inte luktar julgran precis och att den blir lite sliten efter några års i- och ur- kartongen. Och så att man glömmer bort hur den skulle monteras.

Det finns ju flera sorters plastgranar att välja på, just nu vid första advent åtminstone. Allt från "vanlig skogsgran" till silverfärgad superplastig gran.
Eva St
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2004, 16:31)
PLASTGRAN!!! Neeeej!!!!!!!!

Granen är det viktigaste med julen för mig och då ska den vara riktig. Död, säger vissa  :unsure:  Okej då... men doften... och kådan man får på händerna när den ska ställas i julgransfoten  :lol: , det hör julen till.
Tänk att sitta hopkurad i soffan och bara granen lyser upp rummet. DET är jul!!!

Tack och lov så har vi ingen granallergi i familjen.
Då måste man väl ta till det konstgjorda alternativet, men de plastgranar som säljs via postorder och på varuhus för ett par hundralappar - de är förfärliga i mina ögon.
Jag har hört talas om de granar som Helen nämner, de som ligger upp emot två tusen, att de verkligen ser äkta ut.

Håller helt med dig Eva . Har heller inga allergiker i släkten så det underlättar ju det hela, men ingen jul utan RIKTIG GRAN som luktar och barrar av bara den. [QUOTE]
Berith
Håller med Eva och Eva! En gran är en gran och den ska vara på riktigt. wub.gif

Inga problem om den barrar - tillsätt bara några droppar trälim i vattnet, granen suger upp det i lagoma doser och barren fastnar igen. Häpp! wink.gif
*Felix matte*
Jag har bådadera... en riktig som har barr som kan ramla av (ute) och en oriktig (inne) som jag idag såg (hade skrivit på kartongen) var köpt till julen 1990 på Domus... kostade 249 kr och är fortfarande lika fin efter 15 år!!! wub.gif

Att det blev oriktiga i min familj beror på att vår förstfödde var svårt allergisk... sedan fortsatte det i samma spår och de tre nästfödda hade också en massa allergier och då tog man det säkra före...... wub.gif

Oriktiga kan faktiskt vara jättefina... ska lägga in en bild när den är klädd biggrin.gif
netaave
Vi har en som barren är i samma matriel som sidenblommor, den är otroligt fin och verklighetstrogen, inhandlad på Statoil för en himla massa år sen.

Jag har plastgran för att jag tycker levande granar är finast i skogen.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 30-11-2004, 23:01)

så sant som det var sagt wub.gif
Maria R
hej!
Ja, jag är också en inbiten "det ska vara riktiga granar-typ", MEN nu firar vi ju jul i norrland, och man vill ha en gran hemma också... och en plastgran är bättre än en död gran.

Får ta och åka runt och kolla på affärerna. Känns som att närmare 2000:- för en gran är i saftigaste laget sådär precis före jul och allt... men jag skulle bra gärna vilja se hur en sån dyrgrip ser ut smile.gif

Hälsningar Maria R
_underground_
Här är min plastgran jag tycker då att den är riktigt mysig.
Den lutar tyvärr lite grann, men det ska fixas =)

evelina
CITAT (Felix matte @ 30-11-2004, 23:27)
CITAT (netaave @ 30-11-2004, 23:01)

så sant som det var sagt wub.gif

Instämmer helt och hållet! tongue.gif
Berith
Jaha... så då har ni plastblommor inne också? unsure.gif
wink.gif "för att levande blommor gör sej bäst ute"
Gunvor Nilsson
När det uppfinns en konstgjord julgran som man bara behöver trycka på en knapp så fälls grenarna ut, ljusslingan redan sitter på plats tjusigt snurrad runt och alla kulor och glitter hänger där de ska och så skall den dofta terpentin (=gran) DÅ SKALL JAG HA EN SÅN!

Och när julen är över skall jag bara behöva trycka på knappen igen så far eländet ihop av sej självt och jag kan stuva in den i klädkammaren! Inte ett barr till midsommar!

Fiffigt va´!

Elin
(alias Gunvor) ohmy.gif
evelina
CITAT (Berith @ 01-12-2004, 08:50)
Jaha... så då har ni plastblommor inne också? unsure.gif

Lite skillnad tycker JAG! wink.gif
Skogen minskar på vår jord av den anledningen har jag plastgran.
Blommorna hugger jag ju inte ner och tar hem till trädgården. blink.gif
Ewa smålänska höglandet
Gunvor,
en bekant till mig har en plastgran med ljus o kulor och allt det andra, när julen är över tar hon ner granen som den är i förrådet för att nästa jul hämta upp allt igen, inget "onödigt" jobb därinte tongue.gif

/Ewa zon 4-5
Åsa, mälardalen zon 2
Mina föräldrars jättegamla plastgran är ganska verklighetstrogen den är sned och vind och BARRAR. +Syrrans hund har pinkat på den.
LenaTuring
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-12-2004, 10:50)
Mina föräldrars jättegamla plastgran är ganska verklighetstrogen den är sned och vind och BARRAR. +Syrrans hund har pinkat på den.

Undrar om hunden trodde granen var riktig eller om han inte gillade plastgranar tongue.gif tongue.gif
LenaTuring
Hos mig kommer inga substitut in över tröskeln av något slag, varken för granar eller blommor.
Men tycker det är bra att det finns för dem med allergier. smile.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-12-2004, 10:50)

Då måste den vara MYCKET verklighetstrogen!!! tongue.gif

Och Ewa, jag skulle nog kunna knöka in den beg. granen i klädkammaren oavklädd, men då får jag hänga alla kläder i hallen! huh.gif

/Gunvor
Sommartorparn
CITAT (LenaTuring @ 01-12-2004, 12:18)
Hos mig kommer inga substitut in över tröskeln av något slag, varken för granar eller blommor.

Är du lika principfast vad gäller dom elektriska stearingljusen?
laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 01-12-2004, 08:50)
Jaha... så då har ni plastblommor inne också?  unsure.gif

Inte alls... jag har ju en äkta utanför köksfönstret laugh.gif
har inget emot att de som kan, har äkta gran inne....
men visst är de väl finast när de står i skogen tongue.gif biggrin.gif
Maria R
biggrin.gif Ja, har även hunden accepterat plastträdet, då måste det vara verklighetstroget! Eller så kanske den bara pinkade för principens skull: träd är till för att pinkas på!
LenaTuring
CITAT (Sommartorparn @ 01-12-2004, 13:58)
CITAT (LenaTuring @ 01-12-2004, 12:18)

Är du lika principfast vad gäller dom elektriska stearingljusen?
laugh.gif tongue.gif biggrin.gif

Elektriska STEARINLJUS?? wink.gif rolleyes.gif

OK,det åker jag väl dit på då, tänkte väl mer på levande organismer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon