Christoffer
En tjej visade en ring för mig för ett tag sedan. Den ändrar färg i samband med olika stämningslägen, eller känslor personen som bär den har.
Hon sade att det var någon slags metall i den, som gjorde att den kunde ändra sig så.

Är det någon som har en minsta aning om vad det kan vara för
metall?
Milex
Nej jag vet inte vad den är gjord av. Men jag hade en för sådär hundra år sen.

Den är ju perfekt nu i vår stressiga tid. Man kan hålla koll på människor runt i kring och se till att de coolar ner ifall de är stressade. Så slipper vi att folk blir vidbrända smile.gif
mari_tres
Det är värme som ringen reagerar på, inte stämningslägen sleep.gif
Har ingen aning om det är en metall eller inte, men jag skulle inte tro det. Tror de kallas humör-ringar eller något sådant. (mood-rings?)
Gossen Ruda
Som sagt, det är variationer i kroppsvärmen som ger utslag. Det är nån slags flytande kristaller som ändrar färg eller egentligen reflekterar ljuset olika. Har funnits i många år, som akvarietermometrar t.ex. Man tejpar fast den på utsidan glaset och kan se på färgväxlingen vilken temp det är i vattnet.
Björkhagen
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2004, 19:08)
Det är nån slags flytande kristaller som ändrar färg eller egentligen reflekterar ljuset olika. Har funnits i många år, som akvarietermometrar t.ex. Man tejpar fast den på utsidan glaset och kan se på färgväxlingen vilken temp det är i vattnet.

När jag var liten hade vi en febertermometer som fungerade så. Det var en liten plastremsa med ett svart fält i mitten. Man satte plastremsan mot pannan och då ändrade den färg beroende på om man hade feber eller inte. Tror att den blev röd och att det stod ett F på den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon