Full version: Tekniska muséet
CarMa
Men jag blir inte förvånad om någon här på odla kan tala om vad detta är för pryl.
Här finns ju en del kunnigt folk.

Christoffer
Ingen aning. Kanske en vindmätare?
Gossen Ruda
Graderingen tycks vara i m/s2 och vad jag vet är acceleration det enda som mäts med det.
Ina
Jag ska fråga min bror vad det är... vet inte han så vet ingen... wink.gif
yla
det står ju tydligt o klart va de e en frenotest rolleyes.gif
nej jagvet inte heller wub.gif
Jejja
CarMa, har du kollat upp patentnumret med PRV?
Blomstertanten
Fick 3 träffar när jag gogglade Frenotest ! smile.gif

ohmy.gif Men jag kan varken tyska eller slovakiska ! sleep.gif
nilla
hmmm ... kanske det hänger ihop med frenologi?
En apparat för att mäta hur snabbtänkt man är? smile.gif
mulle
Jag kan tyska så jag kollade via google och kom fram till att det är någon form av måttenhet som används inom metallindustrin.
Där fanns också en mängd andra apparater som en vanlig dödlig aldrig har hört talas om...
Mulle
Ralf
CITAT (Ina @ 29-11-2004, 22:21)
Jag ska fråga min bror vad det är... vet inte han så vet ingen... wink.gif

Men Ina, har din bror sett en tågolycka? smile.gif
Ina
CITAT (Ralf @ 30-11-2004, 18:22)
CITAT (Ina @ 29-11-2004, 22:21)
Jag ska fråga min bror vad det är... vet inte han så vet ingen...  ;)

Men Ina, har din bror sett en tågolycka? smile.gif

Det vete f-n men den "grunkomanick" är inte konstruerad som han inte känner till... wink.gif
gammelnalle
Nej jag vet inte vad en dylik tingest är... MEN jag köper Åkes (Gossen Ruda) förklaring ety:

m/s2 mäter man acceleration med MEN även Vibrationer !!!! !

men några negativa vibrationer känner jag inte till
(NU menar jag utslag inte att vibrationer i sig kan vara negativa)
biggrin.gif biggrin.gif

apparaten LIKNAR en makapär som man kunde bygga till sin bil för att "minska" bensinförbrukningen. Tror den kallades för "accelerationsmeter"... Principen var en "våg" med en tyngd. När man accelererade bilen svängde nålen över och visade på "stor bensinförbrukning" eller egentligen bilen ökar i fart!
och motsvarande svängde pendeln /Vågen över och visade på retardation dvs inbromsning....

och bilden SKULLE kunna vara en sån....
Gossen Ruda
Dåliga vibbar lär förekomma men annars är det mest goda. Good Vibrations t.ex. Den kom väl 66?

Funderade också lite på en accelerationsmätare för bilar men jag hade ingen aning om att såna funnits. Skalan kan stämma någorlunda, fast inte för tvärnitar. Sugkoppsfästena pekar åt det hållet också.
Posse
CITAT (CarMa @ 29-11-2004, 17:02)
Men jag blir inte förvånad om någon här på odla kan tala om vad detta är för pryl.
Här finns ju en del kunnigt folk.

Kanske var det en sådan där mackapär en polisman 1972 satte på insidan av vindrutan på min Volvo PV när han satt sig i passagerarsätet för att skjutsas på en liten tur med bromsprov efter en för övrigt med jämförelsevis lyckligt resultat genomförd "flygande besiktning".

Eftersom jag visste att bromsverkan just den dagen tyvärr saknades totalt på ena framhjulet, bromsade jag mycket försiktigt när han sa åt mig att bromsa. Det blev förstås bakläxa efter min mesiga inbromsning och när jag nästa gång klämde till hårdare på pedalen släppte mackapärens sugkoppar och den dråsade ner i knäet på polisen. Troligen beroende på den oväntat höga belastningen i sidled... rolleyes.gif

Det blev att ta bussen hem, betala böter m.m....
CarMa
Tack alla som engagerat sej i grunkan!
Jag har frågat på ett forum till och där fick jag i princip samma svar som från Posse.
Så vi får väl förmoda att det är en sån där bromsmätare. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon