Full version: Ojoj...det gror...
Mariaana
Ja hörni, nu känner jag mig verkligen lite dum wacko.gif men jag är ju tvungen att fråga någon.....

Hade några frön som enligt instruktionerna först skulle vara i rumsvärme några veckor och sedan tillbringa en tid i kylen för att kunna gro och då tänkte jag (ja, det kliade såå i fingrarna)att det inte skulle skada om jag satte några frön ur varje påse redan nu.

Nu, två veckor senare, gror en slags malva som ju faktiskt inte skulle in i kylen...den bara följde med i jorden av bara farten.... sad.gif

Är det bara att kassera dessa små?

Och även lavendeln har börjat komma upp och den skulle ju ta mellan 1-5 månader.....(ville ju så gärna vara ute i god tid....)

Är det kört för dessa plantor?

Mvh M
kerstin z5-6
Instruktioner om rumsvärme i flera veckor är oftast helt missvisande ... detta förfarande brukar resultera i att några gror ,inne -tj o vad ska man göra med dem ? wacko.gif
Om det står så

-låt fröna suga vatten i 24 -48 tim i rumstemp och sätt ut dem -alt kylskåpskyl dem
Därefter in efter 6-8 v -
Ta in o gro dem -skola ut de som kommit -är de få -kör en ny kylperiod

lavendel och malva -
Det är inte kört direkt ,men du har en hel del månader med skötsel framför dej -å andra sidan lär du ha rejäla plantor i maj
lavendeln är ju flerårig -är det en ettårig malva skulle jag kassera sådden -den blommar annars i april
Ljus måste de ha och var försiktig med vattningen
Lycka till
K:)
Mariaana
Tack för det trevliga och mycket upplysande svaret... wub.gif ..då ordnar det sig i allafall då... biggrin.gif

Just malvan är inte så noga, har ju frön kvar att så (även om jag hoppas att dessa oxå ska klara sig) men lavendeln är det desto värre med och det hade känts väldans olyckligt om jag varit tvungen att kassera dem....

Ja, alltid lär man sig något...

Mvh M
kerstin z5-6
Du får berätta hur det går -ju svalare o ljusare du kan ha dem (även om lysrör tex alstrar en del värme ..) desto bättre laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Själv brukar jag hålla mej till nyårsdagen ...dit är det inte särskilt långt heller biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
brukar vara rätt storvuxet en del här med, i mars.
K
Mariaana
Jag har tillfälligt hängt upp di små under lysröret ovanför diskbänken...inte det svalaste rummet precis men tänkte att ljus borde vara viktigare än svalkan just nu....

Har ett svalare rum som till stor del består av fönster...skulle det ljuset kunna räcka eller bör jag skaffa mig extra ljusrör?

Jag som hade tänkt ha semester hela vintern från allt som hade med trädgården att göra... sleep.gif hm, och nu sitter jag här redan med små plantor.... wacko.gif tongue.gif Det är som ett gift.....

Mvh M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon