lena:-)
29-11-2004, 17:50
Kan man ha Julrosen inne i ett vanligt fönster ? Den stod bland inomhusblomorna i affären och expediten var inte så bevandrad trots att hon arbetar i en blomsteraffär. Jag tycker att det borde bli lite för stor temperaturskillnad att sätta ut den direkt, den kanske måste "slussas" ut lite varligt. Jag skulle klart vilja ha den i köksfönstret om det går.

Ojsan

läste inte tidigare julrostråd. Blev kanske lite klokare.

. Men en ny fråga dök upp, det är alltså inte en "permanent" innomhusväxt. Den skall ut i det fria när så blir lämpligt?
Helen i Piteå Zon 5
29-11-2004, 18:10
Du kanske kan ha den ett kort tag i fönstret, men sen måste den i ett svalt utrymme och under växtbelysning, för att till våren härdas vid utelivet och planteras ut. Vet ej, men kanske inne under dagen och svalt under natten!?? en kortare tid. / Helen
kerstin z5-6
29-11-2004, 19:35
Två veckor går fint , särskilt om du har den svalt på natten , sen börjar den må dåligt o vill ha x ljus och svalt hela tiden
Planteras ut efter avhärdning o lever vidare blommar tidigt tidigt varje vår
kerstin z5-6
29-11-2004, 19:39
Två veckor går fint , särskilt om du har den svalt på natten , sen börjar den må dåligt o vill ha x ljus och svalt hela tiden
Planteras ut efter avhärdning o lever vidare blommar tidigt tidigt varje vår
Men ni väl att ni kan övervintra den svalt och mörkt (typ i en matkällare) och plantera ut den i rabatten?!
kerstin z5-6
29-11-2004, 22:59
har man en matkällare som håller + 5 grader högst 10 är det ok det med i mörker ..Annars ruttnar de lätt
Ewa smålänska höglandet
30-11-2004, 13:09
Tror ni inte att det stod en "nisse" på torget idag och sålde Julrosor

köpte en Ballard hybrids ,sen slank det med två amaryllis också, en Apple Blossom och en Intokasie
Tänk att det alltid ska kosta pengar att gå över torget
/Ewa zon 4-5
30-11-2004, 16:02
Kan man inte "skola ut" den i kruka för vinterbruk

?
kerstin z5-6
30-11-2004, 19:24
Exquise me men hur menar du nu ?

Den du har är hårt driven med gödning och ljus -konstgjort, sådant i sval miljö
den tål def inga minus nu -då dör den
30-11-2004, 22:38
kerstin z5-6
30-11-2004, 22:51
j a ! den tål massor av minusgrader -NÄR den väl är utplanterad , fått leva en säsong ute -då, kan den blomma just i snödrivan till jul i mildare klimat än mitt
>Men just nu .. är den som vilken fesig ringblomma som helst
han missade det .. han på affärn ..

Du vill väl inte vinterbada utan att känna på vattnet du heller

LOL
K
01-12-2004, 00:03
Vinterbad? ..e du skvatt eller................!!!!
Det skall vara varmt i vattnet när man badar!
cirkus 32 e lagom, tända ljus, badbomber och glögg
Ewa smålänska höglandet
01-12-2004, 08:10
Min fick hamna i växthuset, får väl se om den klarar sig
/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.