Full version: Begonior igen
Sulawesii
Nu har jag problem igen! Men, av annan sort. Har fått mjöldagg på en begonia-stickling.
Min fråga nu är: är det alltid problem med begonior på vintern? Vad ska man göra för att få dem att må bra (så här års)? Någon som har en bra hemsida att hänvisa till?

Tacksam för svar! Vill ju inte ta död på dem sad.gif , dom är ju så vackra!
sophie
Hej
Ja begonior är kända för sitt mjöldagg.-Ett sätt är att blanda i jorden lite biobalans ska vara bra och stärkande för växten,sedan är det väl att spruta dem.Själv fick jag tips att ta lite bakpulver i lite vatten och lösa upp och spruta på bladen..har inte testat detta själv.Annars har jag hört för fuktigt och för dålig luftcirkulation gör att växterna får mjöldagg och då framför allt begonior,Vet i England ger man i förebyggande syfte mot mjöldagg men vet inte om detta medlet finns i sverige.Bästa hemsidor på begonior vet jag inte men man kan ju alltid höra sig för i begoniasällskapen.Finns ju frankrike,usa,england ,m.m finns också begonia listor på nätet--mvh as
Köpte ifjol något från firma som säljer ekologiska medlen,skulle vara bra mot mjöldagg,har testat men borde nog spruta mer i förebyggande,,Dyrt gördyrt men förhoppningsvis att det hjälper ifall jag ger tätare behandlingar.Fanns inte i småförpackningar--
Betty
Här får du ett recept på ett medel som jag brukar använda på mina blommor i trädgården.
Det funkar säkert lika bra på inomhusväxter.

Mot mjöldagg.
1 - 2 msk bikarbonat + 1 msk såpa (grön eller gul = samma sak)
blandas med 1 liter vatten.
Häll lösningen i sprayflaska (blomspruta) och bespruta
3 - 4 ggr med en veckas mellanrrum.
Billigt & bra! smile.gif
sophie
Tack för tipset Betty..
Bra att få veta hur mycket man ska ta av varje..Såpa tänkte jag på är det för att det blir lite glattigt på bladen?Kan man ta diskmedel istället?
Undrar vad är det i bikarbonat som gör att inte mjöldaggen gillar det?
Någon har också gett tips med atamon,,Vet någon något om det?
mvh as
Sulawesii
Så man kan alltså i princip spruta hur mycket i förebyggande syfte som helst? Växterna tar ingen skada?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon