Full version: Fikonmarmelad
mari_tres
Åt en gång en jättegod fikonmarmelad som var suverän att värma och ha som tillbehör till glass. wub.gif

Nu skulle jag vilja göra egen marmelad, det är ju gott om fikon nu i butikerna så här när det börjar närma sig jul, men jag har inget recept!

Jag fulkomligt älskar fikon i alla dess former, men marmeladen har än så länge fortfarande förstapriset, ialla fall hos mig.

Så, alltså: Är det någon som har ett recept på fikonmarmelad? Jag skulle vara evigt tacksam... Även andra recept där fikon ingår mottages med värme. sleep.gif
kermita
Hej !
Här kommer ett recept på fikonmarmelad.
1 påse torkade fikon 250 g,
vatten
2 dl rödvin
1/2 - 3/4 dl råsocker
2 kanelstänger
1 lagerblad
5 kryddnejlikor
Lägg fikonen i en bunke.Häll på vatten så att det täcker. Låt stå tills fikonen mjuknat, 5 - 6 timmar eller över natten. Häll av vattnet och skär fikonen i små bitar. Lägg dem i en kastrull. Tillsätt vinet socker och kryddor. Sjud tillsammans till marmeladkonsistens, 20 - 25 min.
Passar perfekt itll grönmögelost.
Lycka till.
Suz
Ojojojoj vilken gammal tråd jag drar igång blush.gif

Gäller detta recept även färska fikon??
Eller finns det någon som provat nåt annat recept??
Har stoooora förväntningar på mina fikonträd i år och vill så gärna göra fikonmarmelad!!
yahoo.gif
LasseB
Man tager vad man haver
Torkade fikon eller från svenska butiken
Själv hade jag förmånen att i höstas koka fikonmarmelad på fikon från svågerns träd i Grekland
Jag delade på fikonen hällde i ca en tesked socker per fikon lät det koka på svag värme i 20 - 25 minuter
GOTT GOTT I GOTT GOTT
Suz
CITAT (LasseB @ 28-07-2009, 19:48) *
Man tager vad man haver
Torkade fikon eller från svenska butiken
Själv hade jag förmånen att i höstas koka fikonmarmelad på fikon från svågerns träd i Grekland
Jag delade på fikonen hällde i ca en tesked socker per fikon lät det koka på svag värme i 20 - 25 minuter
GOTT GOTT I GOTT GOTT

Mumsigt det lät!
Hoppas hoppas alla mina fikon blir klara så kag kan prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon