Eva Ekeberg
27-02-2003, 11:31
Hej!
Jag har en gammal syren som är lite risig och sådär 4-4,5 m hög. Jag tänkte pigga upp den lite genom att plantera en clematis bredvid som kunde klättra upp i den. behövs det extra fästen för att den skall klara av att klättra?
Hur gör jag också i såfall vad gäller planteringen. Hur nära.
Jag tänkte mig en Nelly Moser och en Huldine tillsammans. Vad tror ni om det.
Eller har någon bättre förslag. Gärna en tidig och en sen blommande.
Glada hälsningar
e_sedell
27-02-2003, 12:11
Jag är ingen clematis expert, men jag tror det skulle vara bra med en pajle bridvid.
Varför inte klippa ner syrenen, de mår bra av det och blommar finare då....
Louise i Göteborg
27-02-2003, 15:55
Klättra kan dom nog men om syrenerna är gamla är det väl tätt med rötter i jorden? Gräv ner en bottenlös spann ed och plantera i.
Småblommiga clematisar brukar klara maktkampen met stora buskar och träd bättre en de storblommiga men prova med de sorter du tycker bäst om.
e_sedell
27-02-2003, 20:31
jag tänkte på att gammla syrener brukar bara ha en (eller flera) lång stam. Men hur ser den ut? Klarar dom det med föresten?
Louise i Göteborg
28-02-2003, 10:01
Tja
Om stammen är helt rak, slät och tjock kan det nog bli problem.
Jag har klemisar i ett uppstammat barrträd. Ganska raka och tjocka stammar men allt annat än släta. Detta går utmärkt men det är ett flerstammigt träd och en småblommig klemis.
Om man har en enstaka ganska slät stam kanske man skulle vira (löst) ett hönsnät ed kring stamman.
e_sedell
28-02-2003, 18:16
ja hönsnät skulle nog fungera bra tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.