Full version: Identifiering
niklaswik
Hej allihop!

Jag har två "nyfådda" suckulenter som jag skulle vilja veta vad dom heter...

Bilder finns i mitt album i kategorin "Krukväxter ("exotiska")", det är bild ett och bild två som jag inte vet vad det är.

Tror att tvåan är nån sorts Crassula...?
Ina
Ettan liknar en växt som jag har.. jag är inte helt säker på vad den heter, man jag har hört folk kalla den för "Apsvans"...
Ingrid på Västkusten
Ettan ser ut å vara en Sedum, tvåan en Echeveria....

Hälsar Ingrid

PS Kika gärna på våran website www.kaktusar.se jag ser att Du gillar dem :-)
lolo
Ingrid, jag tror också att det är Sedum resp Echeveria, men tänkte även på Crassula vad gäller Sedum - vet du skillnaden mellan dessa grupper? För båda tillhör väl huvudgruppen Crassulacea, dvs fetbladsväxterna?
neena
niklaswik: Jag tror att båda är Echevierior. Är tveksam till om den första kan vara en apsvans, deras "korvar" brukar sitta mycket tätare ihop. Den andra skulle kunna vara "Echeveria perle von nurnberg", klicka på länken nedan... Har även ett kort på den i mitt album under "Krukväxter - succulenter" (den längst till höger).

Echevieria - perle von nurnberg

/Nina
niklaswik
Lessen att jag inte har svarat, men jag glömde faktiskt helt bort att jag hade skrivit och sen har jag inte varit inne på odla.nu på ett tag.. wacko.gif

Att det är en "Echeveria perle von nurnberg" tvivlar jag lite på.. Bladen är formade precis lika men mina blad böjer sig inte alls uppåt som de på bilden. Fast de kanske kan se lite olika ut, alla människor ser ju inte precis lika ut heller.. smile.gif

Jag har kollat på lite bilder på olika sedum, och det är nästan helt säkert en sån som jag har, men jag är inte lika säker på om det är en apsvans.. "Korvarna" sitter som sagt rätt långt ifrån varann (minst 2-3 mm) och är runt 2 cm långa. Om ni vill så kan jag fixa fler bilder från olika vinklar och kanske med en tändsticksask för storleksjämförelse om det gör det lättare att bedöma vad det är.
Förresten, nu sitter jag och söker efter bilder på Sedum och hittade en som ser ut att vara extremt lik:
Sedum rupestre f. glaucum.

Tack för alla bra svar förresten! smile.gif
zaaritha
Definitivt ingen apsvans!!
neena
Om du kollar på bilden i mitt album så ser du att de bladen inte heller står upp... (Krukväxter - Succulenter)
niklaswik
Aha, då är det alltså definitivt en sån.. smile.gif Kul att det löste sig. smile.gif Fast den andra är jag ju inte 100 på men mer klok än jag var tidigare åtminstone. smile.gif

Tack alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon