Full version: Hjälp av yrkeskunnig
citygirl
Jag undrar om det finns någonstans man kan vända sig för att få en kort konsultation (kanske tom gratis som man kan få av arkitekter). Jag vill ha ett pelarformigt träd eller buske, men har lite speciella förutsättningar. Utbudet är ju så mycket mer än vad man hittar i de vanliga garden centers.
Hälsningar citygirl
Christer i Falköping
Varför inte vända dig till en handelsträdgård och fråga dem om råd? De kan ju ta in speciella växter om du ber snällt och de är serviceinriktade. De får ofta specialkataloger tillsickade sig, som de kan kolla i och beställa från. Men det kan kosta extra om de bara beställer ett ex. av trädet. Men det kanske du är beredd att betala för?
Christer.
*Birger*
Vänd dig direkt till en rejäl plantskola med yrkeskunnigt folk. Dessa är ofta utbildade och köper du av dem hjälper de dig mer än gärna. Handelsträdgårdarna är lite av ett spel. De kan vara väldigt kunniga, men behöver inte vara det. Därför är det ofta bättre att vända sig direkt till plantskolan.
Det är alltid en risk att vända sig till de som har ett vinstintresse av att sälja till dig och kan därför rekommendera en växt som de har inne och som kanske inte är optimal för just den platsen du ska sätta den på. Men jag ska naturligtvis säga att de flesta är seriösa i detta avseendet...

Beskriv dina förutsättningar där trädet/busken skall stå (ståndorten). Ljus-skugga, jordart, hur platsen ser ut, annan växtlighet omkring, zonangivelser, dina önskemål o.s.v. så kan vi nog ge dig något tips, vi som är "helt" opartiska...
Maria R
CITAT (citygirl @ 29-11-2004, 23:43)
Jag undrar om det finns någonstans man kan vända sig för att få en kort konsultation (kanske tom gratis...

Hit!

Instämmer med Birger -beskriv dina förutsättningar -här finns det många som kan ge värdefulla tips!

Hälsningar Maria R
Aska
Hej!
Vet någon en plantskola i Stockholmsområdet? Det där lät intressant, har köpt radhus och flyttar in till våren. Kan behöva lite hjälp då det är första egna trädgården! rolleyes.gif
Tack för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Varför inte gå med i en trädgårdsförening där hittar man en massa trädgårdsintresserade människor och man måste inte kunna något om trädgård för att vara med.

Är man bara lite allmänt intresserad av trädgård så brukar RST:s föreningar passa bra där brukar man kunna lära sig lite om allt möjligt både prydnadsväxter, frukt och bärodling, grönsaksodling mm.
http://www.tradgard.org/
+ man får den trevliga tidningen hemträdgården när man är med

(själv är jag dock bara direktansluten hos RST för det finns just ingen lokalförening som ligger tillräckligt nära mig och just nu känner jag inte för att starta en egen förening)
Zazu
CITAT
Vet någon en plantskola i Stockholmsområdet?

det finns ju alltid Zetas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon