Full version: Honungsanka
mulle
Jag är nyss hemkommen från en kort resa till Kina. Där blev jag överförtjust i en honungsmarinerad, ugnstekt, anka.
Jag har ankkött i massor i frysen och vill därför försöka ge mig på denna rätt. Finns det någon på forumet som vet hur man gör?
Mulle
evelina
Detta tar tid men är supergott.

Pekinganka (4 - 6 pers)

Du behöver:

En anka (2,5 - 3 kg)
3 dl vatten
1 skiva ingefära
1 vårlök, delad på hälften
3 msk honung
1 msk vitvinsvinäger
1 msk sherry
1 1/2 msk maisenamjöl, blandat i 3 msk vatten
vårlök att garnera med

Så gör du:

Sätt ugnen på 175 grader. Rengör ankan. Torka lätt med hushållspapper och knyt ett snöre runt ankans hals.
Häng ankan på en sval plats (det får gärna fläkta lite) i ca 4 timmar.
Fyll en stor wokpanna med vatten. Låt det koka upp och lägg ner ingefära, vårlök, honung, vinäger och sherry. Låt koka och häll sedan i maisenalösningen. Rör hela tiden.
Lägg ankan i en stor sil/durkslag och placera över en stor skål. Ös vätskan över ankan under 10 minuter. Häng ankan igen på samma svala ställe i ca 6 timmar, eller tills ankan är torr.
Lägg ankan på ett smort galler med bröstet uppåt. Sätt in i ugnen. Placera en långpanna med lite vatten i botten av ugnen (detta är för drippelidroppet som droppar ner från ankan). Grilla i 30 minuter, vänd på ankan och grilla ytterligare 30 minuter. Vänd slutligen igen (bröstet uppåt) och grilla 10 minuter.

Använd en vass kniv och skär av det krispiga skinnet. Servera ankan och krispskinnet direkt på en uppvärmd tallrik. Ät med hoisinsås och kinesiska pannkakor.

Lycka till tongue.gif
mulle
Tack! Det var visserligen inte Pekinganka vi åt utan någon mindre känd, antagligen sydkinesisk, delikatess. Den var inte krispig utan, tvärtom, ganska geggig. Killen på den lilla lokala restaurangen kunde knappast någon engelska alls men att det var "duck, marinated in honey", det fick han fram.
Men Pekinganka är ju också kanongott och eftersom jag aldrig försökt göra det själv ska det bli ett sant nöje att följa ditt recept!
Vi har alltid sommarankor som vi sedan slaktar till hösten och jag är på ständig jakt efter spännande receptvariationer!
Mulle
netaave
Anka m honungssås 4 port

1 hel anka 1,5-2 kg
rivet skal av 1 apelsin
1 msk ingefära
3 kross vitlöksklyft
1 stjälk hackad rosmarin
½ dl honung

Bena ur ankan, ta bort skinnet och stycka den.
Blanda kryddor och honung och låt ankköttet marinera över natten.
Stek i 160 gr ugn till köttet har fått fin färg och köttsaften klar, (1,5 timme för hel anka) vänd och ös med stekskyn. Ta bort överflödigt fett.
Skiva upp ankan servera med rödkål och potatispuré
Sila ankskyn och red med maizena. Smaksätt ev. med lite apelsinjuice
mulle
Mmmm, det låter såå gott att snålvattnet redan rinner! Tack!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon