ByggherreNr1
Jag funderar på att bygga en hydda med pil.(form av en kupol)
Denna hydda skall under ett par år fungera som solskydd åt barnvagnen samt lekhydda.

Då hyddan kommer stå på vår gräsmatta vill jag om x antal år kunna ta bort hyddan.

Tror ni att man kan gräva ett djupt hål, lägga i geotextil, fylla igen hålet och plantera pilhyddan.
Kommer geotextilen stoppa rötterna från att sprida sig överallt (bla avlopp)

Mvh
Marcus
KURT
Det låter som väldigt mycket jobb för ett problem som är överdrivet. Gör man en hydda så står den inte där så många år att det blir några problem med rötter.
ByggherreNr1
Det låter vettigt Kurt, om den inte står så länge blir det inte så mycket rötter.
För mig blir det dock inte så mycket jobb då hela tomten idag är en åker, det är bara huset som börjar närma sig beboligt.

Men är det inte så att pilen skickar iväg skott åt alla håll?
Hyddan kommer nämligen stå mitt på gräsmattan och i sinom tid vill vi ha en matta som är skön för barfota fötter.
Louise i Göteborg
På en gräsmatta som klipps regelbundet hinner inga träd växa upp sleep.gif

I en tidigare trädgård återskapade vi en gräsmattta som hade invaderats av björksly. Den första säsongen var det en del ministubbar där men algrig senare.

Vill inte låta beskäftig men jag tror inte att detta kan bli nåt' stort problem så länge du inte anlägger din hydda alldeles intill dräneringsledningarna.
Cilla
Det är skillnad på björkens rötter och pilens, men båda är rätt livliga. Pilens dock än klart mer starkväxande.

Men en hydda håller man ju liten och beskuren, och då utvecklas inte så stora rotsystem heller. Har du mer än 10 meter till avlopp bör du inte få in pilarnas rotsystem där så länge hyddan är liten.

Hör med Veg Tech (mail) om deras erfarenheter och billigaste sättet att stoppa pilrötter i detta fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon