Full version: min man
-asno-
Ställer en fråga som egentligen min man borde ställa biggrin.gif Han vill nämligen så träd, men han är inte ett dugg intresserad av att läsa på så förra året blev det inte mycket till resultat. Jo, några frön från björkar på tomten tog sig nog i någon av krukorna förresten tongue.gif
Nu frågar jag här - snabbaste vägen till kunskap.
Vad är lätt att så och vad kan gå i zon 7 (fast han vill nog gärna zonknäcka om han får som han vill)
Finns det något i STA listan som han kunde försöka med, en påse kan han få när jag ändå ska beställa.

/Åsa
Christer i Falköping
Det varierar lika mycket där, som med perenner. Katsuran gror lätt och bra i värme. Det borde väl vara lite zonknäckeri för er i zon7.
Christer.
kerstin z5-6
Många ekar finns i z 7
kanske Gleiditza ? smile.gifsmile.gif Lönn ?, Rönnar -dodong finns den tex ?
-asno-
Eftersom jag frågar för min man och dessutom känner honom laugh.gif tror jag att frågan mindre handlar om härdighet och mer om vad som är lätt att gro. Kerstin minns kanske när jag frågade om hans woodland-stäpp laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Okido .... funderar ett tag till o kollar sta listan ..
Maria R
Kerstin, (kul bilder du har förresten!) nu undrar jag... "många ekar finns i z 7" . Ek i zon 7??

Hälsningar Maria
-asno-
Jo, jag har ek och här är absolut zon 7. Dom växer inte fort och måste förståss planteras in, men växer och lever - ja laugh.gif De senaste somrarna har vi tom haft ekollon.

/Åsa
*Birger*
Man måste tänka på att det inom alla zoner förekommer lokala variationer vilket kan sänka och höja zontalet. Detta gör att man ibland kan odla växter i kallare klimat eftersom mikroklimatet är så gynnsamt. Ibland är det tvärtom.... smile.gif
Faran med detta är att plötsligt kommer det en smällvinter utan snö och så dör det mesta....
Dzad
Gäller att samla in den snö som finns och slänga på träden då kanske?! rolleyes.gif
*Birger*
Nja tongue.gif Kanske snarare några granruskor. Fast om du orkar skotta snön över dina omtåliga träd så visst....
kerstin z5-6
Ek finns ju inte naturligt i z7 men Kalix kommun har ett par praktex i trädgårdarna -gamla träd .. så ek -är ingen "sport" smile.gifsmile.gifsmile.gif om du för står hur jag menar
Själv undrar jag mest hur mitt snödroppsträd ska gilla växlingen från - 20 till plus om några dagar
Z 7 inlandet är värre för vedartade växter än z 7 kusten verkar det som
-asno-
Men nu undrar jag - finns det överhuvudtaget någon zon 7 utefter kusten i sverige??? Det ser då inte ut så på min zonkarta.

Däremot har vi hos mig en ek som är över 30 år och kanske 10 meter hög - och ekollon. Dessutom ask, plommon och äppelträd av sorten oranie. Visst går det fast det är zon 7 och inland, men bara ibland. Frös ihjäl en vit ölandtok förra vintern mad.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Kalix vidhåller nog z6-7 men ,visst går saker även i inlandet , nu tänkte jag nog mest på kallhålet Lyckesele där tom äppelträd varit ett problem -tills de tog hem de finska o ryska gamla sorterna -de funkar
Klart gubben ska ha mer trän .. ska fundera lite mer .. på sådder o så smile.gif

Ni har ju skutan den tar väl emot en del blåst ....
-asno-
Tack! för funderingen. Skutan tar bra och i östersund är det zon 6, men inte lite längre österut. Dessutom har SCA sänkt zonen ytterligare lite mad.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Från sta listan :
NR
15 Acer tataricum ssp. ginnala 144,271
896 Euonymus phellomanus 291-en rolig ocg snygg benved -minst z 5
1417 Malus baccata v. mandshurica (syn. Malus m.)
1418 Malus bhutanica syn. M. toringoides
1419 Malus hupehensis
1420 Malus toringo syn. M. sieboldii 287
2063 Sorbus reducta en fantastiskt fin Dvärgrönn med rosavita bär -en pärla!
mkt låg,lite buske
2066 Sorbus sp. från Nepal, starkväxande, vit frukt -kan ju vara kul att pröva , vet inget om härdighet på denna
ja det var några förslag
En brasklapp
vedartat som är frösått klarar sig bättre i kalla zoner om de har ett välutvecklat rotsystem vid utplantering på friland
-Därför får de hos mej , stå i kallbänk , i växthus , jordkällare eller liknande i alla fall den första vintern
Krukodlade träd behöver rätt bra med näring
Lycka till
K
-asno-
Tack och tack, det var verkligen serverat på silverfat laugh.gif Med sån god hjälp måste jag nog sända sådden en tanke då och då, för min man är som sagt...min man blink.gif blink.gif blink.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon