Full version: Tålig krukväxt
magiana
Jag har precis fått upp en fönsterbräda i sovrummet och jag skulle gärna vilja ha lite blommor där. Tyvärr är nog inte klimatet det bästa; lite kalldrag från fönstret och hett element under.

Vad föreslår ni? Finns det nåt som kan trivas där?
Sulawesii
Kaktusar kanske?
ylle
Min porslinsblomma har stått i åratal i ett fönster som står på glänt även vintertid (min sambo vill sova med öppet fönster). Elementet är stekhett. Hoyan frodas och trivs.
Vet tyvärr inte vad den heter, men det är typ den vanligaste sorten.
Fenja
Porslinsblomma (hoya carnosa och hoya bella), vandrande jude, gullranka, gummiplanta, clivia, syskonstjärna, epiphyllum, glasörtskaktus, ampellilja, pelargone, aloe, november-, påsk- och julkaktus apostla-, spindellilja och valotta har jag haft i dragigt, vinteröppet fönster ovanför hett element av samma skäl som Ylle!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
CITAT (magiana @ 30-11-2004, 18:06)
Jag har precis fått upp en fönsterbräda i sovrummet och jag skulle gärna vilja ha lite blommor där. Tyvärr är nog inte klimatet det bästa; lite kalldrag från fönstret och hett element under.

Kalldrag har jag också... faktiskt så är det alltid (vinterhalvåret) ett antal minusgrader på fönsterbrädet i sovrummet... därför har jag inga levande växter där. smile.gif
estet
CITAT (Felix matte @ 30-11-2004, 23:31)

Kalldrag har jag också... faktiskt så är det alltid (vinterhalvåret) ett antal minusgrader på fönsterbrädet i sovrummet... därför har jag inga levande växter där. smile.gif

Huvva! tongue.gif
kristerh
CITAT (estet @ 01-12-2004, 00:11)

Huvva! tongue.gif

Varför tätar ni inte fönstret wink.gif då kan ni ha alla möjliga plantor där sleep.gif
och även spara pengar som ni sedan kan ha roligare för rolleyes.gif tex köpa nya plantor...
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 01-12-2004, 00:20)
CITAT (estet @ 01-12-2004, 00:11)

Huvva! tongue.gif

Varför tätar ni inte fönstret wink.gif då kan ni ha alla möjliga plantor där sleep.gif
och även spara pengar som ni sedan kan ha roligare för rolleyes.gif tex köpa nya plantor...
krister

Jag vill ha kallt i sovrummet... vädringsluckan står öppen jämt
därav kallgrader. tongue.gif
magiana
CITAT (Fenja @ 30-11-2004, 23:14)
Porslinsblomma (hoya carnosa och hoya bella), vandrande jude, gullranka, gummiplanta, clivia, syskonstjärna, epiphyllum, glasörtskaktus, ampellilja, pelargone, aloe, november-, påsk- och julkaktus apostla-, spindellilja och valotta har jag haft i dragigt, vinteröppet fönster ovanför hett element av samma skäl som Ylle!
Mvh
Fenja

Oj, det var många att välja på! Jag är ju inte så hemma på just krukväxter så jag vet inte hur alla ser ut men det ordnar sig nog. Tack för hjälpen! smile.gif
Fenja
Magiana! På Google.se kan du säkert hitta bilder på alla.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon