fredos
Har skaffat dessa två rätt ovanliga växter nyligen och undrar lite om skötsel.
Så vitt jag förstått bör man låta jorden torka ut iaf mellan vattningarna men hur är det med gödsling och ljus?
jendah
Har min ceropegia sandersonii (fallskärmsblomma har jag hörat av en bekant att den kallas - kan det vara samma?) i ett österfönster (har även stått i söder (men med lite skuggning av ett träd utanför) Den får ganska lite vatten (torkar ut en del emellan). Om det är rätt vet jag inte, men den har blommat och växt hela tiden sen jag köpte den i Juli.
och ofta med 3-5 blommor samtidigt wub.gif Den har fått lite näring i somras, men inte mycket.

Är det den? (bakre av dem smile.gif)
fredos
CITAT (jendah @ 30-11-2004, 21:14)
Har min ceropegia sandersonii (fallskärmsblomma har jag hörat av en bekant att den kallas - kan det vara samma?) i ett österfönster (har även stått i söder (men med lite skuggning av ett träd utanför) Den får ganska lite vatten (torkar ut en del emellan). Om det är rätt vet jag inte, men den har blommat och växt hela tiden sen jag köpte den i Juli.
och ofta med 3-5 blommor samtidigt wub.gif Den har fått lite näring i somras, men inte mycket.

Är det den? (bakre av dem smile.gif)

Japp, är den...

Blommar med de finaste blommor jag nånsin sett så vill gärna inte ha ihjäl den.
Så den är rätt tacksam och lättskött iaf, typ standard succulentskötsel duger?
jendah
visst är den fin! Blev själv förälskad när jag såg den wub.gif

Kan inte säga att den varit svårskött alls... tvärtom smile.gif
Den har fått vanlig växtnäring (kommer inte ihåg märket och den är slut) i svag lösning ett par gånger, inget annat.
Alpiner i Halmstad
Det också andra former på fallskärmar.
Bilder i vårt krukväxtalbum.

Låt inte plantorna stå torra för länge, plantorna klarar det men risken är att spinnkvalstren trivs.
M.v.h. Bernt Krukväxter.
jendah
Wow! Läckra bilder! Nu är det ju risk att man springer iväg och letar fler wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon