Full version: Kardemummafrön
Sulawesii
Var inne på Indiska idag och såg att dom hade kardemummafrön (med höljet kvar) på den lilla kryddavdelningen. Kan de gå att få plantor av dem tro?
Fenja
Det beror väl på om kardemumman är behandlad på något vis eller gammal kanske, men vad har du att förlora?! Jag skulle absolut testa. Lägg fröerna i blöt ett dygn innan du sår dem så har det nog bättre chans att ta sig. Om du gör det glöm inte att berätta hur det gick.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Om det inte fungerar med de fröerna, så pröva med kravodlade. de får inte behandlas med något, så de brukar gro fint.
Christer.
Magnolia
På tal om kardemumma: hur ska plantan skötas? Min har humörsvängningar: växer sig yvigt grön och fin, vissnar ner (jag klipper bort) och börjar sedan växa igen. Ska den bete sig så? Och hur gör man för att få frukt? Någon sådan har jag inte sett till.
Sulawesii
Jag ska absolut försöka komma ihåg att berätta hur det gick, Fenja. Minnet är inte min starka sida wacko.gif blink.gif men jag ska göra mitt bästa!
Om jag inte skulle lyckas med dessa, var finns det då kravodlade?
Magnolia, det finns en färsk Kardemummatråd i Krukväxter. Du kanske kan hitta vad du söker där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon