Full version: Små kranar
malin bergh
Jag tänkte vara ute i god tid och fixa bevattningen på altanen till nästa sommar. Har en stor stor vattentunna, en pump, en timer, en lång grov slang som jag drar över altanen. Från slangen går det ut småslangar till varje kruka. Men det är otroligt svårt att ställa in den vattenmängd som ska till varje växt, (både småkrukor och tomater). Måste klämma åt med sladdbitar. Vad jag letar efter är småkranar som man enkelt kan ställa in vad varje växt ska ha.
Men jag hittar inga. Trädgårdsfirmorna säljer bara droppsystem, och då måste vattnet vara på hela tiden och det känns inget bra. Inte heller byggvaruhusen har några småkranar.
Är det någon som vet var man kan få tag på sådana, eller som har en bättre idé, om man inte vill ha vattnet på när man reser bort? Har försökt att lösa det här problemet i flera år och skulle vara väldigt tacksam för tips...
kristerh
CITAT (malin bergh @ 01-12-2004, 00:01)
Trädgårdsfirmorna säljer bara droppsystem, och då måste vattnet vara på hela tiden och det känns inget bra. om man inte vill ha vattnet på när man reser bort? Har försökt att lösa det här problemet i flera år och skulle vara väldigt tacksam för tips...

Det finns ju timers till bevattning att köpa som släpper på vattnet vissa klockslag, kan du inte använda något sådant?
krister
malin bergh
Fast då måste väl vattenkranen stå öppen hela tiden ändå?
kristerh
Jo det måste den ju förståss wink.gif men det skall timern klara, de är ju byggda för det.
krister
gammelnalle
Biltema säljer sådana här kan du leta och de har även småkranar ... tex

denna...

Kolla även bland "husvagsntillbehör" i lämpliga butiker...

Lycka till
uno
Akvarieaffärer har små skruvklämmor som används för att reglera luftmängd till sk. syrestenar. Om Du sätter en sådan skruvklämma utanpå varje tunnare slang, då kan Du nog reglera vattenmängden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon