Ewa L
Har alltid en typ "önskelista" i huvudet. Igår hittade jag inte bara en utan två:

De kallas för German Ivy på engelska. Ser ut som murgröna, men är sedum-art. Heter något som börjar på Senc... på latin. (Sencario?) Jag fick tag på både en grön och en vitbrokig. De har som sagt länge funnits på min lista. Och nu kommer jag inte ihåg vad de heter!!! wacko.gif blink.gif wink.gif
Berith
biggrin.gif Nyfiken som jag är kollade jag med google och hittade Senecio mikanioides
Ewa L
Berith! wub.gif
Jag kunde inte annat än skratta åt mig själv. Själv sökte jag både här i forumet och lite häran och däran. Men på det vetenskapliga namnet med *. Du gick förstås på det engelska?

Grejjen var att det kom jag inte heller ihåg när jag sökte, utan det kom när jag skrev inlägget!!

Hur som helst: Tack!!
lolo
Det svenska namnet är glansslinga enligt min blombok. Väldigt vacker, äger en sån själv. De är väldigt anspråkslösa, jag brukar vattna igenom min växt som sen får torka upp ganska mycket men inte helt. Står så ljust som det bara går för det verkar den gilla. Den är lätt att föröka med sticklingar som rotas i vatten, om man vill prova det. Så räddade jag nämligen min egen glansslinga som jag höll på ta död på förra vintern. Nu växer den och frodas. rolleyes.gif Det latinska namnet bör vara Senecio macroglossus.
lolo
Ursäkta, såg att du skrivit German Ivy. Isåfall är det som Berit skriver. Den jag tänkte på kallas tydligen Kenyan Ivy och heter Senecio macroglossus. Den sistnämnda äger jag själv. Vet någon vad skillnaden är mellan dessa arter? Har själv endast sett denna sort på affärer, men de kanske är väldigt lika varandra?
AntoonW
Senecio mikaniodies är det latinska namnet på German Ivy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon