fuktigt och väldränerat, på en och samma gång, vill många växter ha det, t (ex blå bergsvallmo, bland många andra) enligt litteraturen och kännarna. Min enkla fråga är hur i helskotta åstadkommer man fuktighetshållande och samtidigt väldränerat jordmån? Jag liksom förstår inte hur det går ihop? Tips och konkreta råd värdesättes högt, mvh nypan
Man kan ju hålla hög luftfuktighet. Det gör man ju ofta när man sår eller sätter sticklingar, man sätter i sandblandad (dränerande) jord . Sedan kan man sätta på en påse som det är hål i , då håller man en hög luftfuktighet.
Lena i Torslanda
01-12-2004, 13:18
Det handlar om jordens beskaffenhet och inte luftfuktighet. Väldränerat innebär att det inte finns möjlighet för vatten att bli stående kvar i planteringsgropen. I en jord som innehåller mkt torv hålls fukten bra men det kan ändå vara väldränerat. Även lerjord är fukthållande och med en bra dränering, tex grus i botten på plnateringen så eliminerar man risken för kvarstående vatten. Det är alltså inget motsatsförhållande mellan fuktighetshållande och väldränerat. Om du bottnar planteringsgroparna med genomsläppligt material och fyller på med fukthållande som torv, god kompost, lera eller vad det nu är som krävs för just den växten så har du löst det
gräskarln
05-12-2004, 15:06
Tror inte riktigt på metoden med grus på botten i planteringsgropen som grävts i lerjorden. Gropen blir väl snabbt fylld med vatten och då gör gruset ingen nytta.
Gräskarln
kerstin z5-6
05-12-2004, 15:37
Lenas råd bra , jag brukar dessutom alltid ha upphöjd bäddar om jag vill åtadkomma denna typ av jordmån , dvs grus i botten , torv blandad god trädgårdsjord och minst 40 cm upphöjd bädd , antigen torvblock eller sten eller bägge blandat som kanter
kerstin z5-6
05-12-2004, 15:43
mit dja -bredband .. suck ... hakar upp sig ..
kerstin z5-6
05-12-2004, 15:47
får väl lägga in ett bildex så jag inte blir så tjatig .. se ovan

Alpiner i Halmstad
17-12-2004, 11:02
Alltid på lut.

Alla odlingsytor lutar.
M.v.h. Bernt
Sommartorparn
17-12-2004, 14:50
CITAT (gräskarln @ 05-12-2004, 15:06)
Tror inte riktigt på metoden med grus på botten i planteringsgropen som grävts i lerjorden. Gropen blir väl snabbt fylld med vatten och då gör gruset ingen nytta.
Gräskarln

Tack för du tar upp det! Precis detta har jag ofta undrat över
Dessutom, leran rinner ju ganska snabbt in mellan gruset. Och hur dränerande är det då? Eller är det meningen att man ska packa in detta grus i någon slags markduk?
(Jag tänker nu inte på upphödja rabatter o dyl, utan när man gräver planteringsgrop för fruktträd o dyl på en tomt med lerjord)
kerstin z5-6
17-12-2004, 14:55
Det viktigaste när man planterar träd är inte att gräva så djup grop som möjligt utan så VID, som möjligt , och lucker jord som förbättring i hela det området
Ett hål blir naturligtvis en vattenfylld "brunn
Gruslaget ska inte packas in i duk
Tyvärr sitter det lappar på köpesträd , som ofta visar denna gropgrävarmetod ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.