Full version: Isbekämpning...
Sollan
Jag tar upp en ny tråd om isbekämpning (i st f Thailandstråden...).
Isbort ska enligt uppgift från tillverkarna inte vara skadligt för växter. Innehåller Kalciumklorid i st f NatriumKlorid (salt) .
Har någon prövat?
pisanggoreng
Behövs salt överhuvud taget där man har växter..? wacko.gif
Sollan
Ja, för mig som är reumatiker och har en mycket lång trappa upp till huset....
pisanggoreng
Det förstås... sleep.gif

Men kan man inte sanda..?
KURT
Klorid i större mängder är inte bra för växter. kalciumklorid kan säkert vara bättre än natriumklord, men magnesiumklorid säljs med argumentet att det är mindre skadligt för växter än kalciumklorid:

http://www.revriks.se/bull_1999-1/991_s11.htm
Sollan
Jag använder förstås det som är minst skadligt men var sjuttsingen kan man köpa magnesiumklorid?
Jag har försökt med sand tidigare men när det är den där otäcka isen (kall med lite lömsk snö) rullar sanden bara uppepå....
Betty
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 09:50)
men när det är den där otäcka isen (kall med lite lömsk snö) rullar sanden bara uppepå....

Förvara sanden på en ngt uppvärmd eller rumstempererad plats så funkar det bättre. Sanden fryser fast i isen och ligger därmed kvar på plats smile.gif
Sollan
CITAT (Betty @ 02-12-2004, 11:47)
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 09:50)
men när det är den där otäcka isen (kall med lite lömsk snö) rullar sanden bara uppepå....

Förvara sanden på en ngt uppvärmd eller rumstempererad plats så funkar det bättre. Sanden fryser fast i isen och ligger därmed kvar på plats smile.gif

Det värsta är att jag inte har någon sådan plats.... huh.gif Om jag inte vill ha en sandlåda innanför ytterdörren förstås...och där har jag packat in alla pellisar. Det är knappt att vi kommer in. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon