LillaTiger
Hejsan!

Är det nån som har koll på om man ska så sileshår inne, eller om man kan så ute på friland till våren?
Jag har ju blivit med frö, så det vore bra att veta hur och när man ska så. wub.gif
Drosera rotundifolia, heter den mer exakt. rolleyes.gif
kerstin z5-6
De finns ju annars i skogen :)är inte fridlysta vad jag vet, och bör vara rätt svårodlade då de gillar våtmark .Växer gärna direkt i vitmossa (Sphagnum)
Det borde väl också fungara som såbädd. smile.gif
Ska du göra eget fil ? Denna växt kallas även tätört och andvändes vid filtillverkning förr
LillaTiger
Jag ska ha den runt dammen hade jag tänkt. Jag har satt mossa runt kanten, så där kunde man kanske så. =) I högra delen av dammen är det ganska grunt, ca 10cm. Där tänkte jag bygga upp helt med mossa fram till svärdsliljan som växer där, en liten sumpavdelning. wub.gif

Dammen ser ut såhär:

kerstin z5-6
Fint -där borde den trivas smile.gif

Myosotis palustris är en annan växt som trivs i sån miljö , men den har du kanske redan -blåblommande
LillaTiger
Jag har inga köttätande växter än, det är helt nytt för min del. =) Men det går nog lättare att odla dem om man har rätt miljö till dem.
Du får gärna ge fler förslag på växter jag kan ha i min sump. rolleyes.gif
Det är roligt att experimentera lite.
kerstin z5-6
vassego 84 sorter av damm och sumpväxter smile.gif

dammo sumpväxtlistan
Christer i Falköping
Kerstin, är det inte Långfil man gör med tätörten? Den är så god, men nästan omöjlig att få tag på här nere i södern.
Christer.
KURT
CITAT (Christer i Falköping @ 02-12-2004, 02:09)
Kerstin, är det inte Långfil man gör med tätörten? Den är så god, men nästan omöjlig att få tag på här nere i södern.
Christer.

Man kan nog få "tjock mjölk" med tätört, men det blir inte långfil. För att göra långfil använder man sig av bakterier som med hjälp av enzymer (proteaser) bryter ned proteinet i mjölken. Även tätörten innehåller en massa enzymer (proteaser) som den använder för att bryta ned insekter som den fångar. Så kanske kan man få mjölk tjock med tätört men den borde inte bli syrlig som den blir med bakterier, se mera på:

http://www.livsmedelssverige.org/forum/vie...d=509&ForumId=1
kerstin z5-6
"långfil" det är fil det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif blink.gif är väl bara söderutboende som säjer långfil haha ..

I alla fall använde min mormor täte " som den kallas för att starta ny filproduktion på sommarvistet .. bakteriekulturen fanns väl redan i mjölken .. oprocessad mjölk ...opastöriserad
Länken visar några konstiga inlägg Kurt? - täte -smörjer man skålen med ? man har inte I den i filen .. sen får det stå ...
Restan av sommaren filar man vidare med en matsked av den gamla filen ... laugh.gif
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-12-2004, 09:40)
Länken visar några konstiga inlägg Kurt? - täte -smörjer man skålen med ? man har inte I den i filen .. sen får det stå ...
Restan av sommaren filar man vidare med en matsked av den gamla filen ... laugh.gif

Det beror ju på att det är från ett forum, där får ju alla plats med sina åsikter. hur udda de än kan vara.

Det här med att tillverka mjölksyrade matprodukter är komplicerat. Man behöver bakterier som dels ger en bra smak (lagom syrlighet) men också bra konsistens. Ett tag fuskade producenterna och koncentrerade sig på smaken och fixade konsistensen med gelatin. Det har de som tur slutat med. Oftast måste man använda sig av flera bakteriearter om man både skall få god smak och bra konsistens.
kerstin z5-6
aha -ett mjölkforum smile.gif ja allt finns .. smile.gif
-asno-
Mae gjol sesån hejme má meg mä´. Hedd tätten i mjälka o satt e kruuk, sen åt man´n me kåll´n gröt. Behövd mae mejr tog mat litte ta dä mae hadd kvär.

/Åsa
kerstin z5-6
Jo he jer ju he I saj, men dem verk -int tro oppa he ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
-asno-
Mae kan int sej däé anne änn mösamt... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon