Full version: Recept 2 st
Inga från Närke
Något att prova efter all fet julmat, passar även på sommaren

Pastasallad (kort tilllagningstid, kan göras någon timma före utom pastan)

1-2 påsar italiensk krydda. Tillred enligt påsens instr. i en salladsskål.

Slanggurka: Skiva och skär sedan i stavar
Morötter: Skiva och skär sedan i stavar
Tomater: Skär i små bitar
Sallad: Den som ni tycker om
Kyckling: Grilla en kyckling eller köp färdig, beta sönder i små bitar.
Gröna oliver: Kan uteslutas om ni inte tycker om det eller ha vid sidan om.

Blanda allt i salladsskålen och låt stå.

Koka favoritpasta jag brukar ha rosett (fjärilar) pastan. Servera pastan varm till den kalla salladen.

Dryck till: Sherry Bristol Cream eller något vin som ni gillar. Men prova sherryn det är VÄLDIGT GOTT fast man inte tror det.
Bröd: Gärna painrice (felstavat men hoppas ni förstår)

Soppa (Kort tillagningstid kan göras dagen före och värmas)

Vatten, Köttbuljongtärning,
Kryddor: Salt, hel vit o kryddpeppar eller svartpeppar. Lagerblad
Skala den potatis ni anser gå åt och dela den i 4 bitar
Skala morötter skär i slantar ungefär storlek som potatisen, även gröna ärtor kan ni ha med.
Låt koka tills potatisen nästan är klar ca 10 -15 min. beroende på potatissort.
Lägg i varmkorvar skurna i mindre bitar eller rulla små frikadeller av blandköttfärs eller kalv/fläskfärs utan tillsättning av kryddor, som får koka med tills potatisen är klar.
Smaka av för det kan gå åt rätt mycket kryddor när korven eller frikadellerna har kommit i de suger upp kryddorna.
Fyll på mera vatten om ni tycker det blir för lite spad och tillsätt mera buljongtärning.

Går bra att frysa det som blir över men tina upp det försiktigt. Potatisen mosar sig gärna och kryddsmaken blir starkare.

Hälsningar Inga
netaave
Söt sherry till mat???? Låter väldigt konstigt!
Jag gillar Bristol men föredrar den dry som tyvärr inte finns på systemet längre.
Jag skulle nog föredra ett smakrikt rödvin typ Chenet (den med snea halsen) till denna sallad och öl till soppan eftersom den innehåller korv..
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 02-12-2004, 20:02)
Söt sherry till mat???? Låter väldigt konstigt!
Jag gillar Bristol men föredrar den dry som tyvärr inte finns på systemet längre.
Jag skulle nog föredra ett smakrikt rödvin typ Chenet (den med snea halsen) till denna sallad och öl till soppan eftersom den innehåller korv..

Prova får du se och återkom får jag höra vad du tyckte.
Många har rynkat på näsan men återkommit och sagt det var toppen. Den Bristol jag menar är blå flaska.
Givetvis går det bra med vin också men det är en speciell upplevelse med sherryn, nötsmaken gör sig bra. Där jag smakade det första gången var hos en arbetskamrat vars sambo är vinkännare. Har många dyra viner i sin vinkällare och han borde ju veta vad som passar.

Till soppan skrev jag inget om dryck eftersom det inte var något speciellt val man skulle göra utan det kan vara vad som helst som man själv önskar och tycker passar till. /Inga
netaave
sks kolla efter en blå Bristol på båten på tisd. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon