Full version: Vad heter dom?
neena
Undrar om det är någon som kan klura ut vad två av mina växter heter. Har kort på dem i mitt Album (Krukväxter, okända namn). Troligen blir det svårt att få svar eftersom den ena bara är en liten stickling och den andra inte blommar på kortet, men har man tur är det någon som trots allt kan känna igen dom...

Den första tog jag som stickling från en plantering på vår skola. Trädet var högt och buskigt med gröna, läderartade, glansiga blad som alltid satt tre och tre ihop i slutet av grenarna.

Den andra fick jag som sticklingar av en kompis, som hon i sin tur fått från en kompis som tog den från en växt i Spanien. Den blommar med ganska små (ca. 3cm i diameter) blommor som är orange-rosa och endast blommar i en dag. Ibland kan det sitta flera blomknoppar i topparna av grenarna. Tyvärr har min inte blommat på ett tag nu, så kan tyvärr inte visa något kort på dom :/

Är det någon som trots allt kan ana vad det kan vara, skulle jag bli jätteglad! :)

*Kram*
/Nina
Zazu
den första tror jag att det är en allamanda, men det är ne slingerväxt och bladen sitter fyra och fyra.
vet du vilken färg blomman på det trädet har?
neena
De satt alltid tre och tre... Har aldrig sett någon som blommar, tror knappt att de blommar, iaf. inte som krukväxt.
Zazu
blöder den vit mjölksaft om den blir skadad?
wolkenkrabber
jag skulle tippa på att båda men i alla fall den förta med tre blad är olika sorters peperomior eller hur de stavas
Zazu
har letat lite men jag vill få det till att det är någon i familjen apocynaceae(oleanderväxter)
solan_2
Hej!
Krukväxt nr2 är helt klart Prakt Portlack. blommorna blir oftast cerisa.
Jag har själv haft sådana men de är svåra att övervintra.
Så lycka till!
MVH Solan
neena
solan_2: Tack!!! Det var "helt klart en Praktportlack"! biggrin.gif Letade runt lite på google, och hittade en som ser ut exakt som min när den blommade:

Portulaca grandiflora

Har ytterligare tre kompisar med sticklingar, som kommer bli mycket glada av beskedet... Står att den bara är ettårig på vissa sidor, men jag skall nog få min att överleva längre än så minsann! smile.gif

Får nog pallra mig iväg till skolan och ta kort på hela växten som jag tog sticklingen på bild nr 1 ifrån, så det blir lite lättare att lista ut den. Är iaf. säker på att det inte är en peperomia och ingen av de jag sett har blommat någon gång, så tror inte heller att det är en allamanda.

/tack än en gång solan_2!
zaaritha
Ettan då?
Jag tycker den ser ut som nå´n porslinsblomma--men det är fel--förstår jag.......
Zazu
efter massvis med letande så har jag kanske hittat den!
det är mycket möjligt att det är en carissa spectabilis, vintersöta
familjen apocynaceae, alltså en väldigt trevlig, MEN giftig växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon