|
Hallå! Ibland förundras jag över hur pass mycket folk bryr sig om andras göranden och låtanden! Träffade några vänner idag och en av dem säger "Jo, jag fick förresten försvara er härom veckan!". Det saken gällde var att en arbetskamrat till min kompis hade förfasat sig över hur en del (=vi) bara kan ge sig till att låta sina äpplen ligga kvar på marken utan att ta hand om dem. Vilket slöseri med resurser, så slappt osv osv.
Jo, tjena! Vi har 10 äppelträd varav 8 ger oätliga äpplen pga fruktmögel och skorv. I år var det ett enormt äppelår här hos oss, vi körde ut minst 75 skottkärror med oätliga äpplen i skogen och ändå låg det en hel del kvar nu när snön kom. Vad menar tanten att vi ska göra med möglig frukt? Om hon är intresserad är det bara att ta för sig!
Dessutom: 2 barn på 1 och 3 år. 2300 kvadratmeter tomt. En sambo som aldrig är hemma innan 18.
Summan blir att man inte har en chans i världen att koka mos åt halva Sverige även om man velat och äpplena hade varit fina!
Vet inte egentligen varför jag bryr mig om vad en okänd människa anser om min trädgårdsskötsel men jag antar att det träffade en öm punkt eftersom jag jobbar så mycket jag hinner med trädgården och är lite stolt över den. Och så bara bli sågad så där... Inge kul!
Orkar ni bry er om vad andra gör/inte gör i sina trädgårdar, tex med sin frukt?
birgitek
01-12-2004, 20:53
har bara ett svar. Live and let live! Alltså i din trädgård och ditt hem gör du som du vill. Birgit Ek
o i´fall du har äpplen över som du inte kan ta hand om kanske en skylt kan ge andra möjlighet att ta hand om dom jag ser ibland många äpplen ligga o blir väl lite lessen för jag skulle vilja hjälpa till o kanske plocka några  men inte skulle jag se ner på den som låter dom ligga de hoppas jag alla fattar för det finns alltid orsaker till at man inte kan vill orkar osv
pisanggoreng
01-12-2004, 21:35
Låt grannen komma och plocka för allt vad tygen håller! Det blir ju två flugor i en smäll...
Åh, fåglarna ska ju ha lite de med.....
kerstin z5-6
01-12-2004, 22:23
Attt använda "Bettsonmetoden" och såga ner träden verkar i detta fall drastiskt ... ;:) men grannen ska ge blanka fagerlund i vad du gör med dina äpplen -säj att ni sysslar med viltvård om de frågar , men de törs de inte fegfjantar
Jag skulle ALDRIG bry mig om vad grannen gör eller inte gör med sin frukt, jag skulle nog inte ens märka det. Ta inte åt dig!
*Felix matte*
01-12-2004, 23:43
Inte har jag tid och befattar mig med grannens äpplen, jag hinner inte ta vara på mina, till glädjen av koltrasterna.Jag har bara ett äppelträd men hinner aldrig att äter upp alla.Jag vet inte ens om mina grannar har äppelträd.
Det är väl i så fall mycket värre om man inte har fruktträd alls utan bara gräsmatta. Alla typer av träd och buskar är ju bra för fåglar och andra djur och kan man låta så mycket bär och frukt som möjligt vara kvar så är det ju bara bra för djuren.
Blomstertanten
02-12-2004, 08:54
Grannarna får göra vad de vill med sina äpplen ! Utom att kasta dom på mej !
Hannele
02-12-2004, 09:38
Med flit lämnar jag alltid lite äpplen till fåglar.
kristerh
02-12-2004, 10:42
Inte irriterar det mig, men jag undrar varför folk köper äpplen när de har hela trädgården full  kan ju vara så att de egna äpplena inte är lika fina, men man kan ju numera köra äpplena till något ställe som gör cider av dem, vet inte var det finns sådana ställen här i svedala med det finns, krister
Blomstertanten
02-12-2004, 10:46
CITAT (kristerh @ 02-12-2004, 10:42) Inte irriterar det mig, men jag undrar varför folk köper äpplen när de har hela trädgården full ;) kan ju vara så att de egna äpplena inte är lika fina, men man kan ju numera köra äpplena till något ställe som gör cider av dem, vet inte var det finns sådana ställen här i svedala med det finns, krister Det finns ett musteri här i Glanshammar ! Där kan man lämna sina äpplen .
evarina
02-12-2004, 10:53
Kort sagt: NEJ!
Inte ett dugg  Fast man ibland kanske kan tycka det är lite synd om man själv inte får så mycket... men det är helt upp till grannarna vad de gör med sina fukter, om de vill mata fåglarna eller äta den själva har inte jag med att göra. Vi gjorde förresten både och i år, trots att vi inte fick så mycket.
En gammal dam frågade en gång om hon fick plocka äpplena från ett äppelträd (eftersom de som bor i huset inte plockar dem själv). Annars skulle de ju gå i spillo åt en massa fåglar... Reagerade direkt på det där sista, att det skulle vara så mycket bättre att hon åt äppelena än att fåglarna fick ta för sig lite! Här däremot finns det många som gärna matar djuren, läser jag!  Tycker också själv att trädgårdar helt utan träd är ganska tråkiga... Finns ju faktiskt folk som bara har en stor gräsmatta. Sen finns det ju dem som inte har nån egentligen "trädgård" alls utan som använder området runt huset som nån slags förvarings- eller ödemark. Ser ganska fruktansvärt ut i mina ögon. Såna som vi skulla ju aldrig ha det så.  Men eftersom de har det på det sättet och inte gör nåt åt det kan man anta att det inte spelar nån roll hur trädgården ser ut för dem, och då får man väl lov att respektera det. Vem vet, kanske de t.o.m. tycker det är snyggt med rostiga metallrör och gamla bildäck på gräsmattan!?  Nåja, lyckligtvis finns det ingen som är så dålig på den här gatan. Finns det sådana trädgårdar där ni bor också?
CITAT (carren @ 01-12-2004, 20:48) Vet inte egentligen varför jag bryr mig om vad en okänd människa anser om min trädgårdsskötsel men jag antar att det träffade en öm punkt eftersom jag jobbar så mycket jag hinner med trädgården och är lite stolt över den. Och så bara bli sågad så där... Inge kul!
Orkar ni bry er om vad andra gör/inte gör i sina trädgårdar, tex med sin frukt? Äsch, strunta i gnälliga grannen carren! Det där är ingenting att bry sig om eller ödsla energi på. Upp med hakan!:)
Sommartorparn
02-12-2004, 12:14
Bry dig inte för tusan! Hade det varit någon ruter i den där människan som kritiserade så hade hon knackat på hos dig och bett att få plocka fallfrukt i din trädgård. Eftersom hon inte gjorde det så är det lika mycket hennes eget fel att äpplen ligger kvar. Eftersom hon inte gjorde det så kanske hon bara gnäller för gnällandets skull. Hälsa henne det (via den person som framförde).
Ann-Christin Lindberg zon II
02-12-2004, 12:16
Om inte din "kompis" vidarebefordrat klagandet till dig hade du ju inte behövt bli trött och ledsen - det var ju en riktig "Bror Duktig" som talade om att han/hon FÖRSVARAT dig! Ibland tycker man att det finns för mycket folk här på jorden...
CITAT (Dzad @ 02-12-2004, 11:42) Sen finns det ju dem som inte har nån egentligen "trädgård" alls utan som använder området runt huset som nån slags förvarings- eller ödemark. Ser ganska fruktansvärt ut i mina ögon. Såna som vi skulla ju aldrig ha det så.  Men eftersom de har det på det sättet och inte gör nåt åt det kan man anta att det inte spelar nån roll hur trädgården ser ut för dem, och då får man väl lov att respektera det. Vem vet, kanske de t.o.m. tycker det är snyggt med rostiga metallrör och gamla bildäck på gräsmattan!?  Nåja, lyckligtvis finns det ingen som är så dålig på den här gatan. Finns det sådana trädgårdar där ni bor också?  Ser en sådan trädgård när vi åker till jobbet, ganska nära hemma. Det står en toalettstol mitt på gräsmattan framför huset. Vi brukar skoja om att det är praktiskt att den finns, om man nu skulle bli nödig Men allt skrot de har stör ju ingen där det står... så varför reta sig på det?  det är ju värre med folk som lägger berg av illaluktande sopor i sina små radhusträdgårdar  , men det är väl inte så vanligt, tror jag, har bara hört talas om det...
Jag ids inte bry mig faktiskt.  Vi har ett grannpar vars äldre dotter (utflyttad och enbart på sporadiska besök) kommer hit och domderar ibland. Man står helt frågande... Vi har ett multifunktionshindrat barn samt att jag själv har en sjukdom som gör mig muskelsvag och trött, vi håller på att renovera huset samt att orken är lagomt stor många gånger. Men hon kommer hit och kommenterar att det ligger saker på vår bro m.m och förra gången var jag bara tvungen att säga åt henne att vi gör så gott vi kan med den tid vi har och att det är oförskämt att säga sånt där till människor. Hon blev tyst en stund tills hon trängt sig in, ja, just det, trängt sig in i köket och kommenterade färgen på köksluckorna. Alltså, vart får människor sin energi ifrån att hålla reda på andra människor? Alla frå väl ha det som dom vill, göra som dom vill så länge det inte är en sanitär olägenhet. Skulle aldrig drömma om att försvara en vän för att dom inte tagit hand om äpplena, bara säga att folk får göra som dom vill och att det kan finnas en anledning till att dom inte hunnit, orkat, idats el dyl. Låt folk leva är min paroll, man kan inte styra andra!
Kattgräs
04-12-2004, 11:39
Jag bryr mig bara om ifall grannen gör något som påverkar oss eller vår tomt. Har de en varmkompost som inte sköts och det kommer råttor dit, skulle jag nog påpeka det rätt syrligt. Eller om deras barn envisas med att använda vår gräsmatta som fotbollsplan.
Christer i Falköping
04-12-2004, 11:46
Jag låter de flesta av mina äpplen hänga kvar i trädet eller ligga på marken. Det gör att jag får se Sidensvansar här och det är inte direkt vanligt. Jag tycker de är så vackra. Dessutom har jag märkt att rådjuren inte bryr sig om mina växter i trädgården om det finns äpplen kvar på marken. Vi har mycket rådjur här, men det är nästan aldrig ätskador på mina växter. Christer.
zaaritha
04-12-2004, 18:21
Samma här! Rådjuren kommer på nätterna, när Tessi är inomhus-- och käkar äpplen, så växterna får va´ifred! Rådjuren äter även havre vid fågelbordet, brukar lägga ut morötter, bröd o potatis till dem också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|