Typiskt nog levererades mina rosor från Flora Linnea dagen efter att frosten slog till på allvar. Jag säger igenting om det, de måste ju avmogna innan de kan skördas, och det har varit en lång, mild höst.
Eftersom jag är lite nybörjare på rosor ringde jag i alla fall Flora Linnea för att be om råd. En trevlig dam svarade och jag fick många bra anvisningar om lämplig förvaring. Jag hade redan ställt in mig på att ha dem jordslagna i kallväxthuset över vintern, när det plötsligt blev blidväder igen, och jag fick en chans att få dem ordentligt i jorden.
Nu inträffade nästa lite tråkiga överraskning. Den Englands Rose som jag hade beställt fanns inte med i leveransen. I stället hade jag fått nånting som hette Glamis Castle. Det var ju inte mycket att göra åt saken. Returnera den till plantskolan vid den här tiden på året verkade knappast vettigt. Och en titt i katalogen visade att Glamis Castle också var en vacker ros. Så jag resignerade, och tänkte att jag kan ju alltid skaffa Englands Rose någon gång senare i livet.
Fast jag tyckte i alla fall att jag skulle ringa och tala om vad som hänt. Återigen svarade en trevlig dam, som efter att ha undersökt saken konstaterade att de gjort ett fel, och lovade skicka mig en Englands Rose till våren utan avgift. Glamis Castle kunde jag också behålla.
Så slutet på incidenten blev en mycket nöjd kund. Plus en intressant anekdot. Hon berättade att orsaken till att det blivit fel var att Englands Rose också säljs under ett annat namn, som också har ordet 'Castle' i sig, fast jag readan har glömt vilket castle det var. (Men det vet säkert någon av de mera erfarna 'rostokarna' på detta forum).
När jag frågade varför man hade dubbla namn - (det verkar ju rätt idiotiskt) - visade det sig att den inte fick säljas i England under namnet Englands Rose. Inte för att kungahuset hade nånting emot det, vilket jag först trodde, utan för att nån sorts stiftelse till Prinsessan Dianas minne i så fall krävde att få 'royalty' på varje planta som såldes.
Är det inte ganska sorgligt hur kommersialism kan förstöra en vänlig tanke? Man döper en växt för att hedra en persons minne, och får i gengäld krav på ersättning för att man använder namnet. Tänk om Astrid Lindgrens efterlevande skulle börja kräva pengar oskså, eller ättlingar till Tigerstedt eller Sargent eller Kronprinsessan Margaretha...