|
Snöflinga
01-12-2004, 23:29
Hörde idag vår nye finansminister Per Nuders uttalande : " Ett köttberg av 40-talister som vi 60-talister skall föda " Vet att ämnet har tagits upp tidigare i en tråd, så det är överspelat. Men kan man inte begära mer etik av en minister ......... Pinsamt
*Felix matte*
01-12-2004, 23:39
"Detta köttberg av 40-talister som vi ska 60-talister ska föda - det är en realitet att försörjningskvoten rikserar att bli ett problem. Det sa finansminister Pär Nuder på ett frukostmöte på SE-banken på onsdagen. SVT:s Rapport sände inslaget, som har upprört många." ovanstående är ett klipp ur dagens Aftonbladet nätupplaga. (jag såg och hörde hans uttalande på direktsändning i TV) Kan tala om att det också upprörde mig jättemycket. Har karln ingen hyfs? Kalla oss fyrtiotalister "köttberg". Näää ... lite mer hade jag förväntat mig av en finansminister. Men när man vet att Jan O Karlsson blev av Göran Persson, vald till vice statsminister... ja då borde man väl vara så pass härdad så att man tog dylika uttalanden med jämnmod.
Vad????????Kallar han oss för köttberg???? Inte vill jag blir kallat köttberg ;; Herr Minister!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Får politiker vräker ur sig vad som helst nu för tiden,det är en förolämpning mot oss 40talisterna.
Det är skönt att vara 50-talist... Vi hamnar alltid i skymundan av 40- och 60-talister...... En tyst och tålmodig(?) skara.
kristerh
02-12-2004, 10:34
Jag tyckte att det var rätt kul krister
Blomstertanten
02-12-2004, 11:29
Tur man inte är 40-talist. Men inte har jag (60-talist) fött någon 40-talist.  MIna barn är 70- och 80-talister !
gammelnalle
02-12-2004, 11:37
Politiker får säga vad de vill..... tydligen. Vi minns väl följade: (Favorit i repris) Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb. Margareta Winberg så det gäller nog för MÅNGA politiker att kompetensen saknas.....
Blomstertanten
02-12-2004, 11:40
Jaha ! Så det är därför jag har fått mitt politiska uppdrag ! För att jag är inkompetent !
gammelnalle
02-12-2004, 11:49
CITAT (Blomstertanten @ 02-12-2004, 11:40) Jaha ! :o Så det är därför jag har fått mitt politiska uppdrag ! För att jag är inkompetent !  Blomstertanten..... nota bene att jag skrev MÅNGA!!!! inte alla..... Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb. Mona Sahlin
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 10:22) Det är skönt att vara 50-talist... Vi hamnar alltid i skymundan av 40- och 60-talister...... En tyst och tålmodig(?) skara.  Så sant, så sant...!
Blomstertanten
02-12-2004, 11:53
CITAT (gammelnalle @ 02-12-2004, 11:49) Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb.
Mona Sahlin NÄHÄ ??? Hade jag ingen aning om !
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 10:22) Det är skönt att vara 50-talist... Vi hamnar alltid i skymundan av 40- och 60-talister...... En tyst och tålmodig(?) skara.  *Vinkar lite försynt med handen, jag med.*
CITAT (Felix matte @ 01-12-2004, 23:39) "Detta köttberg av 40-talister som vi ska 60-talister ska föda - det är en realitet att försörjningskvoten rikserar att bli ett problem. Det sa finansminister Pär Nuder på ett frukostmöte på SE-banken på onsdagen. SVT:s Rapport sände inslaget, som har upprört många." ovanstående är ett klipp ur dagens Aftonbladet nätupplaga. (jag såg och hörde hans uttalande på direktsändning i TV) Kan tala om att det också upprörde mig jättemycket. Har karln ingen hyfs? Kalla oss fyrtiotalister "köttberg". Näää ... lite mer hade jag förväntat mig av en finansminister. Men när man vet att Jan O Karlsson blev av Göran Persson, vald till vice statsminister... ja då borde man väl vara så pass härdad så att man tog dylika uttalanden med jämnmod. Vore kul med en länk till texten du klippt ur. Nuder sa visst också någonting om att nu minsann - nu måste fler börja jobba för att försöka försörja "köttberget". Personligen lever jag i tron att ministrarna förr i tiden framstod som betydligt mer mogna, seriösa och professionella än dagens.
Vad för "talist" är han själv, er minister? Hur gammal är han? Mulle
Har inte hittat någon fakta om hans ålder, men så här ser han ut i alla fall ...  Hittade en småkul bild när jag sökte ministern på nätet...
Han är född 1963. Han har dessutom enligt Expressen eller om det var Aftonbladet sagt att svenska folket tål väl ett mustigt språk. Jag trodde i min enfald att alla som arbetar betalar skatt. Inte bara vi 60-talister.
Fialotta
02-12-2004, 17:27
Jaha...ännu ett pucko tydligen... vilka "talister" har fött upp honom då tro...jo 40-talist
CITAT (kristerh @ 02-12-2004, 10:34) Jag tyckte att det var rätt kul krister Håller med dig kristerh. Visst kan man hålla med om att en minister inte borde uttrycka sig på det viset, vilket gör det extra roligt när han gör det Det var även med på Tv4 nyheter.. Ja, som sagt jag vet inte hur gammal Per Nudel är, men han ser inte ut som årets ungdom that's for sure! =)
CITAT Nuder gör en pudel ...sa visst nyhetspresentatören på Aktuellt 18 ikväll med något rimmande, skadeglatt i rösten.
Det roligaste med grodan är väl att Göran Persson är fyrtiotalist. och han var inte road.
CITAT (Viveka @ 02-12-2004, 23:06) Det roligaste med grodan är väl att Göran Persson är fyrtiotalist. och han var inte road. ... kallade visst Nuder för tuppkyckling, eller så...  EDIT: ungtupp var det visst....
benganz
02-12-2004, 23:22
CITAT (Viveka @ 03-12-2004, 00:06) Det roligaste med grodan är väl att Göran Persson är fyrtiotalist. och han var inte road. Persson kan gå i pension när han vill. Men Persson vill att vi andra 40-talister skall jobba så länge att vi dör på jobbet.
MrNorth
03-12-2004, 07:21
Tydligen är det så att när man inte duger för nåt "vanligt" jobb... då kan man gå och bli politiker... så visst stämmer Winbergs uttalande något  Iaf om man titar på dagens politikerskara. Det finns dock några politiker som är nååågot bättre än andra... * Tomas Bodström * Fredrik Reinfelt * Maria Wetterstrand Dessa har FÖR MIG visat att de har lite mer mellan pannbenet än övriga (göran person, jan o karlsson, osv osv) Nä tacka vet jag 80-talet! Bengt Westerberg, Olof Johansson, Ingvar Carlsson, Carl Bildt... de gossarna skojar man inte bort
evelina
03-12-2004, 07:56
CITAT (benganz @ 02-12-2004, 23:22) CITAT (Viveka @ 03-12-2004, 00:06) Det roligaste med grodan är väl att Göran Persson är fyrtiotalist. och han var inte road. Persson kan gå i pension när han vill. Men Persson vill att vi andra 40-talister skall jobba så länge att vi dör på jobbet.  Jag (tror) att Göran Persson är 50-talist
*Felix matte*
03-12-2004, 08:09
Göran Persson, född 20 januari 1949 i Vingåker, Södermanlands län.
Och så...Felix matte ... oavsett vilken -talist du är, så var stolt över din ålder!!!Vad är det där för gräslig liten snärta du satt ut som signaturbild!!! (  ) Tycker bättre om dig som du är  . Nå, valet är ditt, jag respekterar det såklart, ville bara tala om min spontana första reaktion på det. Och köttbergsuttalandet - ja, kan bara instämma i allt som hittills sagts om det. Vad har man för människosyn, om man kan uttrycka sig på det viset? Har han aldrig haft en egen mormor/farmor/farmot/farfar värd namnet???? Och vilka "köttstycken" var hans föräldrar? Fick han inte någonting av dem? Jobbade de aldrig någonting för honom? Kan ju så vara, sånt händer. Men det dömer inte ut flertalet. Nänä en sån vill jag inte ha som minister, en en människa med en sådan människosyn, och så totalt utan ödmjukhet. Sedär, nu har jag också yttrat mig, inte bara "vinkat försynt" ifrån min trygga femtiotalist-position  . /amaira.
Fast jag tycker nog på ett sätt att det är bra att han sa det... nu vet ju alla hur mycket (LITE!!) respekt han har för andra människor... Kan inte påstå att jag tar illa upp när politiker eller andra klämmer ur sig sådana dumheter - jag bara avfärdar dem som "icke värda att lyssna på" i fortsättningen. Politikerna slänger ju ur sig idiotier på löpande band nu för tiden - undrar om de får mer betalt ju fler grodor de slänger ur sig??  Nu är jag född på 70-talet, så jag är väl inget köttberg enligt Nuder, och borde inte ta illa upp - men min far är ju född på 40-talet, och har alltid jobbat hårt, och ställt upp för mig och min bror, skulle vi kalla honom köttberg och missunna honom pension nu då??
kristerh
03-12-2004, 11:01
CITAT (benganz @ 02-12-2004, 23:22) Har du inte lärt dig att det är skillnad på folk och FOLK dvs politiker och vanligt folk. krister
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 11:01) Har du inte lärt dig att det är skillnad på folk och FOLK dvs politiker och vanligt folk. krister Eller som George Orwell så genialt uttryckte det i sin bok Djurfarmen: "Alla människor är jämlika, men en del människor är jämlikare än andra."
evarina
03-12-2004, 11:25
Per Nuder är 60-talist, stod i DN idag.
Vad ska 80-talisterna tycka om 60-talisterna om 40-talisterna är ett köttberg, det har han inte tänkt på....
CITAT (evarina @ 03-12-2004, 11:25) Per Nuder är 60-talist, stod i DN idag.
Vad ska 80-talisterna tycka om 60-talisterna om 40-talisterna är ett köttberg, det har han inte tänkt på.... Det var nog väldigt väldigt väldigt MYCKET som han inte "tänkte på" när han spottade ut sin groda  . Och inte blev det nån prins av grodan heller, tänk att det kan gå troll i grodor, allt är inte guld som glimmar  ... /amaira-grodälskare. (men det ska förstås vara äkta vara  )
*Felix matte*
03-12-2004, 11:46
CITAT (amaira @ 03-12-2004, 10:04) Och så...Felix matte ... oavsett vilken -talist du är, så var stolt över din ålder!!! Vad är det där för gräslig liten snärta du satt ut som signaturbild!!! :angry: Hrm... såg jag sååå hemsk ut
CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 11:46) CITAT (amaira @ 03-12-2004, 10:04) Och så...Felix matte ... oavsett vilken -talist du är, så var stolt över din ålder!!!Vad är det där för gräslig liten snärta du satt ut som signaturbild!!!  Hrm... såg jag sååå hemsk ut  VAAA!!! Är det DU!!! Jag trodde det var en filmstjärna  - förlåt kära du, FÖÖÖÖÖRRRLÅÅÅÅTTTTT (*gillar din gråtikon - behöver en egen just nu*) /Förtvivlad amaira.
CITAT (amaira @ 03-12-2004, 12:07) CITAT (Felix matte @ 03-12-2004, 11:46) CITAT (amaira @ 03-12-2004, 10:04) Och så...Felix matte ... oavsett vilken -talist du är, så var stolt över din ålder!!!Vad är det där för gräslig liten snärta du satt ut som signaturbild!!!  Hrm... såg jag sååå hemsk ut  VAAA!!! Är det DU!!! Jag trodde det var en filmstjärna  - förlåt kära du, FÖÖÖÖÖRRRLÅÅÅÅTTTTT (*gillar din gråtikon - behöver en egen just nu*) /Förtvivlad amaira. Fruktansvärt roligt!!!  Förlåt att jag gapskrattar amaira, inte illa menat alls - jag lovar! Tyckte bara att det var så fantastiskt komiskt! Och till Agneta: WOW vilken kalaspingla!!!
CITAT (Betty @ 03-12-2004, 14:18) Förlåt att jag gapskrattar amaira, inte illa menat alls - jag lovar! Så hjärtans gärna så  .
Någon kanske kan förbarma sig över en stackars lantis  och berätta vem den där "flicksnärtan" egentligen är... Vad gäller "filmstjärnor" så är jag hopplöst rudis. Känner till Charlie Chaplin och Mr Bean. Den senare heter visst förresten någonting annat. Dessutom måste han var avlägset släkt med mig på något vis. Inte vad gäller utseendet, men vad gäller beteendet. I övrigt så utmärker de sig ju dessutom, alla de andra ser väl likadana ut... "Filmstjärnor" Pah! Ge mig en saftig fluga att bita i, så ska jag nog klara av examineringen! Till exempel en Eupeodes, Epistrophe, Chrysotoxum, Helophilus eller nått  . Kramisar från en amaira som försöker bevara ansiktet  .
CITAT (amaira @ 03-12-2004, 14:34) Någon kanske kan förbarma sig över en stackars lantis  och berätta vem den där "flicksnärtan" egentligen är... Men amaira, det var ju det jag skrattade så gott åt! Det är ju Agneta i yngre år!
*förvirrad* ??? Hrm, bortgjord? Ännu mera alltså...? Det här tycks ta en ände med förskräckelse Nu byter vi kanal till Mr Bean
Vi kan väl göra så här: Den här tråden heter ju "Politisk groda?" Vi döper om tråden! Fr.o.m. sidan tre ungefär kan den få heta "amairas groda?" Och om jag nu skulle ha misstagit mig alldeles, om det skulle visa sig att kortet inte föreställer Agneta... Ja då får tråden heta "Bettys groda!";)
CITAT (Betty @ 03-12-2004, 16:20) Vi kan väl göra så här: Den här tråden heter ju "Politisk groda?" Vi döper om tråden! Fr.o.m. sidan tre ungefär kan den få heta "amairas groda?" Och om jag nu skulle ha misstagit mig alldeles, om det skulle visa sig att kortet inte föreställer Agneta... Ja då får tråden heta "Bettys groda!";) Mmmm *rodna en smula* tänkte på det själv... men menade ju inte att kidnappa tråden  ... Ha en fin helg alla go´vänner, för det tänker jag ha nu! /amaira-med-grodan  .
*Felix matte*
03-12-2004, 17:10
zaaritha
03-12-2004, 19:54
"Nu måste fler börja jobba"???? Jadå--gärna--men var är jobben?? Jag är född-50, ska de som är födda på 40-talet skämmas för det? Vi väljer inte själva, när vi ska födas!! Nuder, heter han så? Tja--hur blir det för hans del, när han blir "den gamle" ??? För det blir han ju till slut.........
CITAT (Sollan @ 02-12-2004, 10:22) Det är skönt att vara 50-talist... Vi hamnar alltid i skymundan av 40- och 60-talister...... En tyst och tålmodig(?) skara. -_- Ända tills vi ryter, men gör vi det någon gång?? Tycker som Krister att det var rätt kul!
CITAT det var då det... 18 år och nyförlovad Det är därför du ser så drömmande ut ... Åh så vacker du är på fotot Agneta precis som en filmstjärna  . Tack för att du rett ut begreppen. (och jag har minsann haft mina goda skratt jag också  ) Kramisar från amaira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|