Eva i Skåne
Jag vet inte vad den heter, men de senaste åren har det funnit pelargoner med mörkt, mörkt röda, kanske lite åt rödlila blommor ( för vissa växter kallas färger ibland svartröd). Det brukar inte finnas så många av dem i affärerna och jag har aldrig fått tummarna loss innan de varit slutsålda.

Har du sticklingar till övers blir jag jätteglad smile.gif annars får jag bli färdig att handla tidigare på säsongen medan de finns kvar.
lolo
Hej Eva! Ja, de är väldigt vackra! Jag har själv en engelsk pelargon, inköpt för en tre veckor sedan här i stan. Den ser ut som du skriver och blommar nu för fullt. Det var dessutom det enda exemplaret de hade av denna färg på blommorna, så den verkar oerhört sällsynt. Om du är intresserad så får du köpa en liten orotad stickling av mig, jag har lovat fler också en sådan sen tidigare. Du kan få den för 15 kr + frankerat kuvert, ok? Skicka gärna svar på min emailadress enligt nedan:

annlouise.nilsson@robackshus3.ac.se

MVH

Ann-Louise Nilsson i Umeå smile.gif
Eva i Skåne
Jättesnällt av dig Ann-Lousie, men det är inte en engelsk jag vill ha, utan en vanlig pelargon. Tack i alla fall. Om jag inte hittar sticklingar eller färdiga växter att köpa, så kanske jag får återkomma till dig wub.gif
Ina
Jag vet att de hade en mörkröd pellis på mitt stamställe förra året! Cramers i Hillared, heter det. De har såvitt jag vet ingen försäljning på postorder men det skulle ju gå att lösa på nåt' sätt.... Jag bor bara några km därifrån. Får du inte tag på nån på nåt' annat vis kan du ju höra av dig till mig så kan jag kolla in deras sortiment längre fram!
lolo
Hej igen, Eva! Jag förstår, du får gärna höra av dig senare! Hoppas det löser sig för dig med pelargonen!

Mvh

Ann-Louise rolleyes.gif
Eva i Skåne
Tack Ina. Jag ska försöka vara på hugget själv när de börjar med pelargoner i affärerna, men hittar jag inte ska jag tänka på ditt erbjudande smile.gif
Emser
Hej alla,
Men om Pellisen blommar nu...blommar den då i sommar eller uteblir den blomningen?
Betty
Hej Emser!
Jag brukar oftast köpa pellis-sticklingar så här års och låta dem gå i blom.
De blommar sen hela sommaren åxå!
I år har jag köpt pellis-frön. Jag sådde dem för några dar sen, de har redan kommit upp!
Ina
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2003, 08:26)
Tack Ina. Jag ska försöka vara på hugget själv när de börjar med pelargoner i affärerna, men hittar jag inte ska jag tänka på ditt erbjudande smile.gif

Ok, då vet jag att du är intresserad! Jag kan ju ta foto och lägga i mitt album om jag hittar en mörkröd hos Cramers fram i vår. Då kan du ju se om den är tillräckligt mörkröd.... rolleyes.gif
BELLA
Gå in på http://www.pelargonsallskapet.com/ och där kan du antingen kolla igenom bildgalleriet efter pelargonen du sökte eller annonsera på forumet.
Sen ett tips angående blommning på sticklingar. Det sägs att sticklingarna blir buskigare om man inte låter den blomma. Jag har för vana att nypa bort alla blommor på sticklingar, i alla fall tills våren då jag förväntar mig lite pelargonblommor!
Eva i Skåne
Oj oj oj, ögonen går i kors snart wacko.gif wink.gif blink.gif Jag gick in på pelargonsällskapets sida och bläddrade och bläddrade.......... Nu har jag sett flera hundra olika skönheter. Jag har hittat flera olika engelska pelargoner med mörkröda blommor, en hängpelargon, men ingen "vanlig" sad.gif
Men oj oj, vad jag hittat mycket annat vackert! Tänk att det finns så många med vacker bladteckning i olika färger. Jag är helt betagen rolleyes.gif wub.gif

Dessutom tror jag att jag "på köpet" hittade namnet på min doftpelargon. Till 99% är jag säker på att det är en Lady Plymouth. Några sticklingar är satta om intresse finns.

Sticklingar förresten. Jag har satt direkt i jord. De ser lika friska ut som när jag satte dem för 2 veckor sedan, men hur lång tid tar det innan man kan räkna med att de rotat sig och överlever? unsure.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej Eva,

var det Lord Bute du var ut efter?

Klippte ner min för 2 veckor sedan och slängde en massa sticklingar. Men den växer ju.

Har även Vodoo, även den än mörkröd inte lika mörk som Lord Bute men vackert också.

Lite längre fram skulle det säkert gå att ta nya sticklingar.

Elisabeth
Eva i Skåne
Lord Bute är just så mörk som jag tänk mig, men jag hade fått för mig att jag sett "vanlig" pelargon med den blomfärgen.
Att du hade hjärta att slänga fina sticklingar unsure.gif smile.gif Jag är hopplöst med att ta vara på, dvs kan inte slänga mycket, utan har satt ca 20 sticklingar av samma sort wub.gif Vad jag nu ska med alla dessa till? Jag har redan 5-6 sådana gamla plantor. Men vill ingen ha av dem så kan jag säkert hitta något hörn för dem laugh.gif smile.gif
Om du tar fler sticklingar så kan du alltid tänka på mig wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag måste tyvärr dra ner på allt vad trädgård heter p.g.a. hälsoskäl.

Men jag har svårt för att slänga, så nog sparade jag en del ock skänkte bort.

Du får påminna mig lite längre fram om sticklingar.

Elisabeth
Lavendela
Det finns en underbar ny mycket mörkt röd pelargon hos Rockdala som heter Tomgirl. De säljer ju på postorder. Du får ingen stickling av mig för min planta är bara 12 cm... Än så länge! *ler*
Lycka till!
Ulrika
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag är en av de pelargontosingar som är med i pelargonsällskapet och jag har en del sorter.

Det finns en uppsjö av pelargoner som sagt och förvirringen om sorterna är ibland stor.

Därför mina vänner, SNÄLLA, sprid inte sticklingar med namn som ni inte är absolut 100 % säkra på att ni vet namnet på!!! Jag tänkte på dig Eva som bara gissade att din doftpelargon var en viss sort. Ge gärna bort sticklingar men uppge då att det är en okänd sort innan du vet helt säkert.
(Det finns väldigt många snarlika sorter)

Jag vill inte på något sätt låta gnällig, det är bara så viktigt att det blir rätt för alla dem som är noga med namnen.

Med varma hälsningar
Ylva

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon