uno
Årets perenn är ju Stjärnflocka. Finns frö att köpa. Om ja, vilka odlingsråd gäller? Man vill ju vara modern och följa blomstermodet.
torvan
rolleyes.gif Jag har just nu en vit stjärnflocka på gång. Den kommer från raravaxter.com. och ska stratifieras (heter det så blink.gif ). Den har stått inne ett par veckor nu och ska ut i snön till våren kommer. torvan
Betty
Jag har tidigare försökt, men misslyckats med sådd av stjärnflocka. Fick senare av en kunnig odlare rådet att så så färska frön som det bara är möjligt att få tag på. Den kräver dessutom en kylperiod.
Kajsa
Ser att Impecta har två sorter Astrantia major och A, Rose Symhoney.
www.impecta.com
Men om det nu är årets perenn hoppas jag hitta lite roliga sorter i vår.
Köpte Sunningdale av Odla.nu med mönstrade blad en liten planta som tuffade till sig och blommade senare, glömde fota den.
magiana
Enligt vad jag läst så föredrar stjärnflocka höstsådd. Jag provade att så frön i våras men det kom inte upp ett jota. Det stod dock på påsen att det kan ta upp till 15 månader innan sådden gror så den står fortfarande ute där jag ställde den i våras. Tror nog att man skulle kunna så nu och bara ställa ut sådden i kylan ute och låta naturen sköta sitt.
mulle
Jag sådde Impectas Astrantia major förra vintern och fick många fina plantor!
Mulle
kerstin z5-6
Färska frö ger bättre reultat , kylperiod ofta nödvändig -att ha dem innemer än 48 timmar är ett helt onödigt råd - 2-3 dygn räcker -i värsta fall gror 2 frön av 30 -innan du hinner kyla de andra -var ska man göra av dem nu ...
Annars är de lite sega -kan behöva ut o in ett par ggr men tillslut gror de
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-12-2004, 16:53)
----att ha dem innemer än 48 timmar är ett helt onödigt råd - 2-3 dygn räcker ----

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
förlåt Kerstin men jag kunde inte låta bli wub.gif sleep.gif
kerstin z5-6
? smile.gif vaddådånudåpå smile.gif Jo 2-3 dygn räcker, inte 14 dagar -som det står på ett mängd fröpåsar laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Berith @ 02-12-2004, 18:46)
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-12-2004, 16:53)
----att ha dem innemer än 48 timmar är ett helt onödigt råd - 2-3 dygn räcker ----

Men är inte 48 timmar lika med två dygn? unsure.gif smile.gif laugh.gif sleep.gif

/Gunvor
kerstin z5-6
Jaaaaaa och ?????

Men ok ...att ge råd att ha dem inne MER ; MER än 48 tim, 2 dygn. eller hur många minuter och sekunder det nu kan vara -
och i STÄLLET ge rådet att ha dem inne FJORTON DAGAR ::: är ett liiiiite onödigt

Nu orkar jag nog inte förklara detta en gång till .....
zaaritha
Jag har sått frön ute i sept., de har grott våren därefter o blommat
efter två år; har vit, rosa o röd.
Det är verkligen en vacker växt!
Kajsa
Jag köper några småplantor istället i vår, det är nog för svårt med Stjärnflocka.
Gunvor Nilsson
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2004, 21:21)
Nu orkar jag nog inte förklara detta en gång till .....

Det behöver du inte Kerstin! Det har klarnat! Det blev en helt annan innebörd när du betonade MER än! Och de där 14 dagarna fanns inte med i första inlägget! Jag tänkte som Berith - därav laugh.gif laugh.gif

/Gunvor
Berith

Ja jämrars bananer! tongue.gif Nu trillade poletten ner här också. Sorry Kerstin att jag inte förstod rådet första gången. Antar att du inte hade en aning om vad jag skrattade åt i mitt inlägg tidigare...

Och om det blir aktuellt med frösådd (kan man så nåt annat förresten?) av stjärnflocka ska jag återkomma till den här tråden. sleep.gif
Sylvia
Det fanns nyss en stjärnflocka-diskussion med frököpställen här:
kerstin z5-6
Jag svarade Torvan som sa ... :"Jag har just nu en vit stjärnflocka på gång. Den kommer från raravaxter.com. och ska stratifieras (heter det så blink.gif ). Den har stått inne ett par veckor nu och ska ut i snön till våren"

Men jag har upprepat dettta mantra ett par gggr på sådd o förökning också så jag antog nog att det var klarare än vad som framgick i den här tråden smile.gif
jelitto brukar ha Astrantia fröer de med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon