golath
Jag bor i södra Grekland och har ympat tre vilda päronträd med åkerökvistar som nu växt bra en säsong. Söker därför kvistar av sorter som pollinerar åkerö samt även några andra sorter som Katja, Gravensteiner mm. Det är helt fantastiskt, det som min grekiske granne och bonde har lärt mig. Om man ympar de vilda päronträden (som ger små sura oanvändbara päron) kan även förädlade sorter av päron och äpplen klara den heta medelhavssommaren utan en enda droppe vatten från maj till oktober! Hittills har jag ympat åkerö samt några grekiska päronsorter. Verkar gå urlätt och kunde frossa i fina päron för första gången i år.

Vart kan man vända sig för att köpa ympkvistar och få dem skickade hit, undrar jag nu. Jag har fått tipset att man ska sticka ner dem i en rå potatis för att de ska klara resan bra.

Alla tips mottages tacksamt!

Hälsningar från Koroni,
Gunnar
Jan af Lisö
Hej

Jag har hört att Ebe plant

http://www.algonet.se/~reinisch/ebeindex.htm

säljer garanterat virusfria ympkvistar.
Göran
I denna tråd finns lite tips var man kan få tag på ympkvistar.

Jag har aldrig provat ympa äpple på päronträd, verkar de växa ihop bra (lika bra som päronymparna)?
Angående pollinering räcker det väl att det finns något annat (vild)äppelträd i närheten men vill du vara helt säker kan du ympa in några andra sorter i samma träd.

Ympkvistarna klarar nog frakten bara man ser till att de inte torkar ut, t.ex. linda in i fuktigt tidningspapper som plastas in.

Lycka till med ympförsöken!
Åsa, mälardalen zon 2
Golath glöm inte rapportera in om du lyckas få frukt på Åkerö och andra svenska äppelsorter trots att vintrarna troligtvis inte är lika kalla som den svenska vintern, svenska äppelsorter brukar behöva vintern med kyla för att bilda blomknoppar. Det skulle vara kul att höra om den grekiska vintern är tillräcklig kall för att ymparna ska bilda blommor.
Cilla
Mina pomologvänner på Gotland och i Skåne säger att Åkerö inte smakar gott alls där. Vore intressant att höra hur ymprojekten går i Grekland!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon