Däkan
Har det nånsin funnits ett så stort utbud på slipmaskiner, borrar, olika sågar och annat? Reklambroschyrer dröser ner med erbjudanden och i affärerna finns det stapelvis av allehanda sorter och märken - till väldigt olika priser. Jag hittade till och med en borr med radio. Hm?

Nå, eftersom det är så fruktansvärt dyrt med snickarehjälp tänkte jag att göra så mycket jag kan på egen hand. Men till det behöver jag ju verktyg. Ska man då köpa billiga eller dyra? Det finns en massa märken som jag aldrig har hört talas om. Men även kända märken har ju billiga versioner. Är dyrare alltid bättre? Finns det några grejer som man "bör" ha av dyrare modell och andra som man kan ha som är billigare? Ska man alltid ha apparater med det högsta wattalet?

Tidigare i höst köpte jag en vinkelslip på Clas Ohlson för 179 kr - den fungerade jättebra när jag skulle ta bort ett gammalt rostigt järnstaket.

Synpunkter?
gammelnalle
Du får vad du betalar för.....

Som yrkesman har jag provat både och.... och det går inte komma runt.

En billig vinkelslip för under 200:- ÄR inte lika balanserad som en för 900:- har inte samma kvalitet som den. Bara kullagren kostar minst en hundring om man vill ha kvalitet som håller.

Samma gäller borrmaskiner: En "proffsmaskin" har kullager medans en "kinesare" (ursäkta om jag är fördomsfull) för 97:- har plastglidlager...

Men som "amatör" behöver du inte heller ha proffsgrejor: Att kapa bort några beslag med en vinkelslip duger en billig maskin till. Men skall du göra 100 kapningar på samma dag lär du nog få "vita" händer om du inte har en proffsmaskin.

Jag har själv köpt billiga maskiner till det som inte används allt för ofta. Tex en handöverfräs. Funkar bra för de få jobb jag gör... men att låna snickarns proffsmaskin..... bara för att pröva... VILKEN skillnad.

Kvalitet kostar.
mulle
I slutet av 80-talet köpte jag en superbillig lien väska med borr/skruvdragare, sticksåg och slipmaskin på Ikea.
Allting har fungerat jättebra!
Mulle
Hannele
Man kan hyra också.
Caprice
I huvudsak får man vad man betalar för... MEN det finns fynd att göra!

Framför allt i de udda märkena som man aldrig hört talas om!

Vi har hållt på att renovera huset i två års tid, tex köpte vi en förhållande vis "billig" borrmaskin hos Jula.. den har fungerat utmärkt hela tiden, och vi har använt den tufft..! Funkar fortfarande utmärkt!

Köpte en sticksåg för 98:-, funkar kanon!

Å andra sidan köpte vi en billig bänksåg, som vi inte är nöjda med... Det beror iofs på att den inte sågar tillräckligt tjocka brädor.. Vilket de flesta dyrare gör...

Tror snarare att det är så att köper man dyrare märken kan man vara ganska säker på att de funkar felfritt...
Billigare märken är lite mer risker, men å andra sidan finns det ganska stora pengar att tjäna...

Tror mer att det är en böjelse killar har, att det ska vara dyra verktyg.. smile.gif

(hukar mej för arga kommentarer..) biggrin.gif

Caprice
Ingrid på Västkusten
Allt beror på hur ofta och hur mkt - vi har köpt bådfe dyra och biliga själva till våran husrenovering. Vissa verktyg kommer man aldrig att använda efter renovering (knappt i alla fall) vissa kommer 'alltid' att hänga med - lite så tänker vi. Sedan kan man köpa de dyra lite billigare ibland med på 'drive'.

Skruvdragare däremot - köp billiga! När de går sönder slänger man dem :-)
MrNorth
Har köpt en massa billighetsverktyg från cheapy. Behövde dem när jag snickrade altan. Vill varna lite för sticksågen från Toolmate. Det var jättesvårt att såga rakt, och krångligt att byta blad. Däremot funkade skruvdragaren (skruvade minst 1000 skruv) och excenterslipen perfekt (och gör det fortfarande).

Visst finns det fynd! Men sticksågar verkar inte vara nån höjdare.. inte när man som jag skulle kapa några 100 brädor...

/henrik
kristerh
CITAT (Hannele @ 02-12-2004, 19:53)
Man kan hyra också.

Precis, är det bara ett mindre arbete man skall göra är det nästan bättre med hyrmaskiner. På Bauhaus har de ett stort utbud av hyrmaskiner.
kister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon