Full version: Champinjonodling
Sabina L
Jag har köpt en liten låda med champinjonodling i.
Frågan är om de ska stå mörkt när de växer eller går det bra i ett vanligt rum så här års?
Funderar även på vilken sort jag fått för de är inte vita utan har en brun "hinna" över sig. Är det något fel då? ohmy.gif
Fast de är bruna under också så de ser inte ut som de man köper i livsmedelsaffären.
KURT
Har svamparna kommit upp? De växer helt oberoende av ljuset, så det kvittar om det är ljust eller ej (endel vedsvampar kräver dock ljus för att bilda fruktkroppar). Det finns olika sorters champinjoner, i välsorterade matvaruaffärer kan man hitta odlade "skogschampinjoner", de har brun hatt. Kan man vänta med att skörda tills hatten "slagit ut" , d v s när den inte längre är rund som en boll. Så smakar den mera och bättre, men det har ju inte svenska livsmedelsbutiker fattat, därför få vi fortfarande köpa små smaklösa champinjoner.
uno
CITAT (KURT @ 03-12-2004, 07:35)
Har svamparna kommit upp? De växer helt oberoende av ljuset, så det kvittar om det är ljust eller ej (endel vedsvampar kräver dock ljus för att bilda fruktkroppar). Det finns olika sorters champinjoner, i välsorterade matvaruaffärer kan man hitta odlade "skogschampinjoner", de har brun hatt. Kan man vänta med att skörda tills hatten "slagit ut" , d v s när den inte längre är rund som en boll. Så smakar den mera och bättre, men det har ju inte svenska livsmedelsbutiker fattat, därför få vi fortfarande köpa små smaklösa champinjoner.

Bra Kurt. Därför väljer jag alltid de största championerna. Tror att det är mer smak i dem än i de mindre. Kanske klarar utväxta championer kortare lagringstid och är naturligtvis svårare att transportera/hantera.
Evin
Usch...då smakar de ju svamp wink.gif

Jag gillar ifs oxå lite halvgröna bananer och stenhårda päron osv....

Det skulle kunna finnas både och... smile.gif

/E - ganska omogen själv....
lisselbo
CITAT (KURT @ 03-12-2004, 07:35)

Nu är det ju så att det är ju inte mataffärerna som odlar svamparna, dom köps ju från en grossist.
Vill man ha en champinjontyp med större och plattare hatt kan man ju alltid testa Porta Bella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon