|
Hjälper Fiffigafrun med hennes omröstning.... la till också ett levande gran-alternativ, jag pyntar med ljuslingor en gran som står ute.
"Ingetdera, struntar i gran", varken ute eller inne.
Nu när vi har plats - Självklart en äkta gran. Innan hade vi antingen en så liten som möjlig äkta - eller ingen alls....
Blomstertanten
03-12-2004, 08:08
Ingen alls ! Har inte plats med gran inne och har inte råd att köpa utebelysning ! Men jag har en plastgran i förrådet Granarna är vackrast ute i skogen , så jag går dit om jag vill se en.
*Felix matte*
03-12-2004, 08:17
Röstade på plast... men jag har två... plast inne och äkta ute Förra årets omröstning
AntoonW
03-12-2004, 08:44
En i trädgården och tyvärr plast inne på grund av barnens allergi.
Kattgräs
03-12-2004, 08:49
Har haft plastgran i rätt många år för vi tröttnade på att katterna envisades med att försöka klättra (?) i granen när vi inte var hemma - med resultatet genomvått parkettgolv. Och så sparar det skog och "åkerjord" (alltså granåker).
Just nu brukar vi ha en liten "en" i kruka. Firar inte jul hemma, så det känns onödigt att släpa fram den stora granen vi köpte för några år sedan. Tycker heller inte särskilt inte mycket om den, eftersom den är av plast. Får heller inte direkt plats med den... Längtar tills jag har ett hus och kan ha en Riktig gran.
Äkta förstås - bra sätt att bli av med smågranarna i min skog, innan de växer upp och blir stora och fula.
Jag gillar lövskog bättre...
Hannele
03-12-2004, 09:35
 Man fick ju rösta bara en gång? Vi har inga principer mot plast, fast vi ännu har äkta. Självklart ska man klä sitt körsbärsträd med reflexer! (Det alternativet fanns inte ens med?)
Bettson
03-12-2004, 15:58
För oss skall det vara en redi gran. Endast äkta vara duger. Den skall huggas tidigast 20 dec. vi brukar kofta hugga sista söndagen innan jul. Om jag inte är med och hugger så skall granen godkännas av mig innan den får komma in. Det skal vara riktig Jenny Nyströmsformat på den annars är det bara att gå ut och hugga ny.
Den skall i vatten bums vilket säkrar den mot barrning. Inget tjafs om att den skall stå en vecka och gradvis vänjas vid varmare rum. Vatten direkt och sedan direkt in.
Sista åren så har det varit ädelgran som gällt. Jag uppskattar att de inte barrar. Men man får stå ut med att den luktar kattkiss de första tre dygnen inne i värmen. Det gäller att den hinner osa av sig.
I år så får vi klä granen från början. VI köpte julgransbelysning förra söndagen. nu letar vi efter en bra julgransfot. Hela granen inklusive dekorationer belysning fot mm slängdes efter branden förra året.
Det gör i och för sig inget. Det enda jag saknar är ungarnas små alster de kommit hem med från skolan genom åren. Fast det är visst bara jag som är sentimental säger sönerna. Dom tycker det är skönt att slippa skräpet säger dom .
Äkta vara eller ingen alls.Ljusslinga i ginnalalönnen,plus reflexer som glittra i solen eller belysningen.Har reflexer i många träd och buskar, de är där året om.
Sommartorparn
03-12-2004, 17:16
Ska vara äkta! Äkta plast såklart!
Jag röstade på barrfri plast inne men vi har en äkta vara ute...
Inga från Närke
03-12-2004, 18:17
Tyvärr så måste jag säga att vi har plastgran på grund av allergi, men jag är glad att det finns så man kan få lite julstämning ändå trots allergin. /Inga
Kattgräs
03-12-2004, 18:44
CITAT (Hannele @ 03-12-2004, 09:35) Självklart ska man klä sitt körsbärsträd med reflexer! (Det alternativet fanns inte ens med?) Wow! Kan det ha en god "bieffekt", som att skrämma bort rådjur? *hoppas, hoppas*
Självklart äkta vara!
zaaritha
03-12-2004, 19:07
Äkta vara--min man vill ha det--själv tycker jag det är lite synd att "döda" ett träd för att vi ska ha julfint! Och---så att katterna ska ha nå´t att härja med..............
Äkta eftersom jag bor i stan (erhm eller förort) och inte ser naturen på så nära håll som många av er andra. Kanske oxå för att många andra julsaker är så "onaturliga" nu förtiden. (det var bättre förr....  Fast sen är jag ju oxå en människa som föredrar naturmaterial framför plast. Men vilka fina plastgranar det har kommit på marknaden  /E
Inga från Närke
04-12-2004, 09:21
CITAT (zaaritha @ 03-12-2004, 19:07) Och---så att katterna ska ha nå´t att härja med.............. Kommer det att se ut så här hos dig i jul zaaritha??? Kul bild eller hur? Hälsningar Inga
Copycat
04-12-2004, 10:08
Hejsan ! Alternativet om man är allergisk mot den äkta varan inomhus fanns inte med, så jag fick pricka i plastgran för att den inte barrar. Om jag skulle tåla den äkta varan skulle jag nog ha en sådan istället, med doften av barr och kåda.
vickeva
04-12-2004, 10:38
Alltid äkta och gärna stor. I vårt hus har vi ca 6 meter till tak i vardagsrummet (snedtak, så det är inte så högt överallt) och tidigare om åran har vi haft gran som varit kanske 5m hög, men nu har vi firat i stugan de senare åren och då kan vi bara ha en liten gran. Vi brukar hugga den hos en kompis som behöver gelsa ut i skogen. Jag tycker att granar är jättefula ute, har tagit ner alla som stod i trädgården i stugan, men inne älskar jag dem.
Har haft plastgran då vi trodde att den inte skulle barra. Vad enfaldiga vi var. Den barrade ej när den stod uppställd, men varje gång man packade den upp eller ner så barrade den.
Konstgjord, mindre städning, slipper tappa mobiltelefonen i minus 28 gradig kyla o sedan leta den innan man hittar den strax efter att beräkningen att batteriet tagit slut ute i kylan, fast då mellan madrasserna i sovrummet o halva släkten varit ute i kylan o mörkret o letat den dyra nyinköpta telefonen. *suckar*  Spelar mig ingen roll att vi har plastgran, känns helt okej, mycket jobb med den bara. *S*
kerstin z5-6
04-12-2004, 14:00
Äkta , tar lång tid att klä på eftersom jag är så petig säger sonen -gör i övrigt precis som Bettson -och skickar ofta nån på retur -granbrist har vi inte direkt här snarare tvärtom ...
*Laika*
04-12-2004, 19:17
Den enda skilnaden mellan äkta o plastgranen är att det är obehagligare att trampa på äkta barr än plastbarren. Vi skaffade en plastgran för att slippa att behöva dammsuga barr fram till midsommar (det ramlar ner så mycket barr mellan golvplanken) men barrar gör den ändå. Äkta granen ska stå ute OM man nu har en sån, i år vete tusan om det blir nån. Mvh. Laika
wigis14
04-12-2004, 21:23
pågrundav allergi måste det bli en gran utomhus.mvh wigis14
Plastgran inne pga allergier. Myrtall ute för att de är vackra. Alltså ingen äkta gran!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|