lolo
Jag köpte för snart två år sen en julgrupp med amaryllislök. Det är en ovanlig sort som får mindre blommor i rosavit nyans - väldigt läcker. Förra julen orkade den producera ett par blad, men inget mer. Har skött den som en krukväxt hela tiden med näring och vatten och löken ser fin ut med fräscha rötter och allt. Har tagit bort det "döda" på den, men löken känns som helhet fast och fin. Det enda som har kommit upp i höst är en antydan till blad. Bladet växer inget mer utan har "fastnat" ovanför löken. Ingenting händer. Amaryllisen står i ett av mina källarfönster i söder och har ca 17 grader varmt. Vad gör jag för fel?
Fenja
Sök på amaryllis här på forumet, så kan du läsa om hur man låter dem vissna ner helt och vila en period. Det låter nästan som om din kanske skulle behöva det om du haft den som krukväxt hela tiden.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Inge fel alls. Amaryllis blommar int enaturligt på vinterhalvåret - den kommer säkert igen till våren.

Men - jag ahr ett antal Hadeco miniamaryllisar och de har aldrig kommit igen med blommor så NÅTT annoprlunda måste man nog göra med dem jämfört med de 'vanliga' stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon