kristerh
Varje natt är det någon som gräver en ca 20 cm stor grop på min baksida
wink.gif jag har en sk torpargrund runt huset, och ganska grovt Runt grus (ca 20-25 mm) de gräver precis i kanten av cementen vid huskanten och det verkar som om det vad det nu är för något vill gräva sig under huset, varje morgon får jag fylla igen "hålet".
vad kan det vara för djur? är det någon som har något tips wink.gif
har tänkt på grävling men de sover väl nu och gropen tycker jag inte är stor nog för en grävling, visserligen rinner gruset ner igen eftersom det är runt, det kan väl inte vara katt wink.gif de gräver väl inga gropar annat än för avföringen,
kanin kan det vara det? gräver de i grus?
Det finns ingen snö där heller så man kan inte se några spår wink.gif
jag kan inte se att det är grävt någon annanstans, får kolla i dagsljus i helgen på grannens sida oxså.
tacksam för tips
krister
amaira
Kaniner gräver väl i allt tongue.gif .

Grävling var det första jag tänkte på. De går inte i "ide" utan sover över de kalla dagarna, milda dagar kan de vara ute och promenera.

Men, visst borde de redan ha ett vinterkvarter. Kanske visade det sig vara ett dåligt ställe de valt?
Men hålet var inte tillräckligt stort sa du.

Kanske är det någon MAT som finns där? Insekter eller kanske mask eller sniglar eller annat, som sökt skydd bland stenar som håller värmen lite bättre än omgivningen?

Kanske är det en RÄV som finner något gott där? Eller som bara är nyfiken...

Har du kaniner i din omgivning?

Kanin, räv eller grävling gissar jag på.

/amaira.
kristerh
CITAT (amaira @ 03-12-2004, 11:48)
Kaniner gräver väl i allt tongue.gif .

Grävling var det första jag tänkte på. De går inte i "ide" utan sover över de kalla dagarna, milda dagar kan de vara ute och promenera.

Men, visst borde de redan ha ett vinterkvarter. Kanske visade det sig vara ett dåligt ställe de valt?
Men hålet var inte tillräckligt stort sa du.

Kanske är det någon MAT som finns där? Insekter eller kanske mask eller sniglar eller annat, som sökt skydd bland stenar som håller värmen lite bättre än omgivningen?

Kanske är det en RÄV som finner något gott där? Eller som bara är nyfiken...

Har du kaniner i din omgivning?

Kanin, räv eller grävling gissar jag på.

/amaira.

På verandan ovanför har jag fågelmatbordet, så det skätter nog ner lite frön men då borde det grävas på lite andra ställen unsure.gif
i grannskapet har det varit kaninstölder på sista tiden, eller kan det vara "kaninkramare" som bara släppt ut kaninerna, annars har jag varken kaniner eller harar i grannskapet, men jag borde sett spår i snön på tomten när vi hade så mycket av den varan, men det enda spåren jag hittade var kattspår unsure.gif
krister
amaira
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 11:56)
men jag borde sett spår i snön på tomten

Tomten??? Åh, jasså på tomten!

Tänkte att du hade tomtespår... tongue.gif gissa jag blev avis ...

Vi får kanske vänta till snön för att veta vad du har för besökare?

Sist jag läste "tomten" så var det tomten och inte tomten *blir lite yr*

/amaira.

Reigerat: åh jag blir tokig på alla mina små egensinniga tangenter ohmy.gif för det är inte jag som skriver fel, så det så sleep.gif )
KURT
Man kanske kan lägga ut sand så att det blir spår efter djuret. På "Mitt i naturen" la de ut socker i ett hus för att hitta spår efter en snok, fungerade mycket bra.
kristerh
CITAT (amaira @ 03-12-2004, 12:01)
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 11:56)

men jag borde sett spår i snön på tomten

Tomten??? Åh, jasså på tomten!

Tänkte att du hade tomtespår... tongue.gif gissa jag blev avis ...

Vi får kanske vänta till snön för att veta vad du har för besökare?

Sist jag läste "tomten" så var det tomten och inte tomten *blir lite yr*

/amaira.

Reigerat: åh jag blir tokig på alla mina små egensinniga tangenter ohmy.gif för det är inte jag som skriver fel, så det så sleep.gif )

"Den tomten" såg jag hänga från en balkong i sundbyberg, någon hade gjort en tomte i "vanlig storlek som hängde från balkongräcket, såg ut som han var på väg in på balkongen rolleyes.gif lite tidigt...
krister
LenaTuring
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 11:42)
Varje natt är det någon som gräver en ca 20 cm stor grop på min baksida
huset, varje morgon får jag fylla igen  "hålet".

krister

Har du sett/hört "Spöket på Canterville". (gillar den skarpt, har barndomsminne av den från en inspelning av Stig Järrel på LPskiva) Spöket i historien måste varje natt måla på en blodfläck på en matta slottsfamiljen har, då de ihärdigt tvättar bort den.
Kanske någon granne som skämtar med dig biggrin.gif
kristerh
CITAT (KURT @ 03-12-2004, 12:57)
Man kanske kan lägga ut sand så att det blir spår efter djuret. På "Mitt i naturen" la de ut socker i ett hus för att hitta spår efter en snok, fungerade mycket bra.

Det var en bra idé, testar med det om jag inte kan lösa det på annat sätt i helgen. Fick ett tips av en kollega på jobbet att hälla ut nåt de inte gillar tex ammoniak, tvättmedel eller ättika.
krister
kristerh
CITAT (LenaTuring @ 03-12-2004, 13:22)
[Kanske någon granne som skämtar med dig biggrin.gif

Nej jag tror inte det wink.gif de kommer hem så sent, har småbarn osv så de har nog annat att tänka på än att "leka" med mig.
Det händer dessutom oftast på natten...
krister
zaaritha
Mård eller mårdhund!
Har båda här o de gräver........
amaira
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 12:57)
"Den tomten" såg jag hänga från en balkong i sundbyberg, någon hade gjort en tomte i "vanlig storlek som hängde från balkongräcket, såg ut som han var på väg in på balkongen rolleyes.gif lite tidigt...
krister

Jaaa! Den har jag också sett!!! Den har kommit upp där i flera års tid!

Såg den första gången för några år sedan när jag körde bussen och stod för rödljus och väntade. Råkade titta uppåt (det gör man ju inte precis annars) och fick syn på den på väg över balkongräcket.

I vanliga fall får jag spader på alla "plasttomtar" som dräller överallt, med lampor i och sånt (förlåt allla sleep.gif ), men den här var bara PERFEKT! Blev omedelbart förälskad wub.gif och är det än.

wub.gif biggrin.gif Underbart gjort!

/amaira.
kristerh
CITAT (zaaritha @ 03-12-2004, 20:28)
Mård eller mårdhund!
Har båda här o de gräver........

Hur ser de ut?
kan rapportera att jag har hällt ut ättika, men det verkar varelsen som gräver inte bry sig om sad.gif i morse var det en ny grop som jag fick fylla igen wink.gif
krister
LenaTuring
CITAT (kristerh @ 06-12-2004, 09:35)
kan rapportera att jag har hällt ut ättika, men det verkar varelsen som gräver inte bry sig om  :( i morse var det en ny grop som jag fick fylla igen wink.gif
krister

Vad spännande! värsta deckar´n!
Du måste nog rigga en bevakningskamera så vi får veta vad det är.
Ewa L
CITAT (amaira @ 04-12-2004, 12:33)
CITAT (kristerh @ 03-12-2004, 12:57)
krister

Jaaa! Den har jag också sett!!! Den har kommit upp där i flera års tid!

Såg den första gången för några år sedan när jag körde bussen och stod för rödljus och väntade. Råkade titta uppåt (det gör man ju inte precis annars) och fick syn på den på väg över balkongräcket.

I vanliga fall får jag spader på alla "plasttomtar" som dräller överallt, med lampor i och sånt (förlåt allla sleep.gif ), men den här var bara PERFEKT! Blev omedelbart förälskad wub.gif och är det än.

wub.gif biggrin.gif Underbart gjort!

/amaira.

En sådan tomte klättrar på en villa i Sommen också. På väg in från balkongen. Första gången jag såg den höll jag på att köra av vägen. Tomten var så naturtrogen.
kristerh
CITAT (LenaTuring @ 06-12-2004, 10:54)
[Vad spännande! värsta deckar´n!
Du måste nog rigga en bevakningskamera så vi får veta vad det är.

Ja eller hur? om jag var lite teknisk o hade en kamera att rigga upp så skulle jag filma otyget unsure.gif
man skulle ha en stor ilsken hund att parkera där några nätter...
I kväll ska jag gräva ner hönsnät en bit under gruset, så får vi se...
krister
kristerh
Kan meddela att fallet är löst, grävningen blev bara värre o värre, tillslut hade djuren grävt gropar längs hela grunden, jag ringde då till anticimex, och det första killen säger bara genom att se på eländet är:
"det här är stora råttor" och så berättade han om ett hus han hade varit och sanerat i som hade terracotta plattor runt hela huset, de hade börjat rasa här o där, och det visade sig att det var ca 200 råttor som bodde under plattorna wink.gif huh.gif nu har vi lagt ut gift till rådisarna både under huset och på baksidan där de grävt, utfodring av småfåglarna fick jag sluta med eftersom råttorna skulle hellre äta fågelfrön än råttgift av någon anledning wink.gif
krister
amaira
Råttor!!! Å JÖSSES! Det hade jag inte kunnat gissa på.

Gräver de i backen! Också!

Nå, nu när du vet vad det är, ska du väl bli av med dem snart.
kristerh
CITAT (amaira @ 08-02-2005, 13:19)
Råttor!!! Å JÖSSES! Det hade jag inte kunnat gissa på.

Gräver de i backen! Också!

Nå, nu när du vet vad det är, ska du väl bli av med dem snart.

ja giftet är utplanterat för en vecka sedan och de har varit där o knaprat,
tycker att grävandet har lugnat ner sig lite wink.gif
Killen berättade att råttorna skickar den svagaste individen i samhället att provsmaka och dör den inte inom en snar framtid är det fritt fram för de andra att äta, giftet består av ett slags blodförtunnande medel, typ varan.
krister
Blomstertanten
Då är det ju i alla fall ingen risk att råttorna får blodpropp ! tongue.gif
Annlo
Åh hu så hemskt, du hade värsta råttfarmen hemma hos dig! ohmy.gif
Brrr... *ryser*

Annlouice
kristerh
CITAT (Annlo @ 08-02-2005, 13:58)
Åh hu så hemskt, du hade värsta råttfarmen hemma hos dig! ohmy.gif
Brrr... *ryser*

Annlouice

Ja de förökar sig snabbt, men ännu tror jag inte att jag har så jättemånga,
men grävningarna har ökat om man jämför med när jag upptäckte grävandet så nog har de blivit fler.
krister
Annlo
Ja, och man kan ju gissa sig till storleken, när du trodde det var kaniner eller så!
*ryser ännu mer*
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Annlouice
amaira
Egentligen är jag förtjust i råttor unsure.gif men inte i deras biverkningar eller deras framfart.

Jo, råttgift gör att råttorna (liksom möss) dör av inre blödningar, så småningom. Men inte direkt, utan de måste först äta upprepade gånger innan det blir dödligt för dem.

Detta för att råttor är kloka djur, och aldrig i livet ger sig på samma mat två gånger, om de känner sig sjuka av det. Om de har ätit av det ett tag först, så kopplar de inte sammanhanget.

När jag hade höns och kalkoner, hade jag råttor också. De var söta och fina, men sånt går ju inte för sig i alla fall, så jag tog många av dem i burfälla och så knäckte grannens hund nacken på dem i ett enda nafs.

En gång när jag kikade in i stallet där en av mina kalkonhönor hade kyklingar, stod det tre kalkonkyklingar och två råttor i ring runt matskålen och åt i god sämja. De kände nog varandra sen förut.

Sånt går ju inte heller för sig - så burfällor, och även gift var det som gällde även här. Väl undangömt så bara råttorna kom åt det.

Numera har jag inga råttor kvar. De försvann långt innan den sista hönan (och därmed även de lockande hönsmaten) tog slut.

Men jag har dem på videofilm wub.gif .
adrian
Ojdå!
Det vore kul att se en bild om du lyckas få någon...
Kan du inte sitta uppe hela natten med video eller kamera????????

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (adrian @ 08-02-2005, 22:06)
Ojdå!
Det vore kul att se en bild om du lyckas få någon...
Kan du inte sitta uppe hela natten med video eller kamera????????

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Den var kul biggrin.gif laugh.gif
jag känner på mig att de har "vandrat vidare" aktiviteten har avtagit betydligt unsure.gif
krister
Kakaduan
Grannen på landet hade problem med grävlingar som försökte göra gryt på deras tomt. Min pappa gick dit och kissade i hålet varje dag i några dagar och då försvann de - antar de uppfattar oss som konkurrerande rovdjur som markerar revir och det borde rimligen alla liknande djur göra! Gratis och värt att prova!

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon